V tomto roku si buržoázia a s ňou aj rôzne maloburžoázne ľavicové prúdy opäť notoricky pripomínajú výročie pokusu o nenásilnú kontrarevolúciu v Československu roku 1968, aby tak mohli v národe udržovať antikomunistickú hystériu. Obdobie od januára 1968 do augusta 1968 sa v ponovembrovom ideologickom klišé hodnotí pozitívne ako „obrodný“ proces a vývoj od apríla 1969 do novembra 1989 negatívne ako „neostalinská normalizácia“.
Zdroje takéhoto hodnotenia spočívajú v interpretácii, podľa ktorej nebyť invázie vojsk Varšavskej zmluvy, rok 1968 by mohol pre československú spoločnosť predstavovať to, čo rok 1989. „Pražská jar“ by nám mohla o dve desaťročia skôr priniesť prekonanie „totality“ a následnú obnovu „slobody a demokracie“. Uvedené inými slovami potvrdzuje závery Poučenia z krízového vývoja v strane a spoločnosti po XIII. zjazde KSČ, že vývoj po januári 1968 viedol k opusteniu socializmu (prekonaniu „totality“), a k reštaurácii kapitalizmu (obnove „demokracie“). Buržoázia má preto dôvod oslavovať. Priblížme si krízový rok 1968 v stručnosti aj my.
Je všeobecne známe, že vojenská invázia do Československa bola zo strany tzv. varšavskej päťky (ZSSR, NDR, Poľsko, Maďarsko a Bulharsko) legitimizovaná obavou o osud československého socializmu. Lenže predstavitelia tzv. Pražskej jari na čele s A. Dubčekom vyhlasovali a uisťovali, že „obrodný“ proces neoslabuje, ale, naopak, upevňuje socializmus tým, že ho demokratizuje a humanizuje, že mu dáva „ľudskú tvár“. Za hrozbu pre jeho existenciu považovali „konzervativizmus“. To znamená, že osud socializmu nebol v tej dobe podľa Dubčeka a ďalších čelných reformných komunistov v ohrození. Naopak, tí, ktorí boli a doteraz zostávajú nálepkovaní ako „konzervatívci“, „stalinisti“ alebo „dogmatici“, odpovedali na túto základnú otázku kladne.
Správna odpoveď spočíva v roku 1989
Tento rok sa stal odpoveďou na hádanku roku 1968. Odpoveď, ktorá spočíva v roku 1989, je správna nielen v tom, že prestavbou vyvolané novembrové udalosti nesmerovali k „lepšiemu“ socializmu, ale aj v postojoch a hodnotení systémovej zmeny zo strany bývalých reformných komunistov. Bývalí stúpenci „reformného“ procesu ponovembrový rekapitalizačný vývoj privítali, stotožnili sa s ním a usilovali sa aktívne doň zapojiť. Najznámejšou osobnosťou spomedzi nich bol práve A. Dubček, ktorý sa stal predsedom Federálneho zhromaždenia ČSFR. Obdobie po novembrových udalostiach chápali ako novú etapu reformy, resp. ako transformáciu.
Vznikla tak paralela medzi rokmi 1968 a 1989, našla sa medzi nimi prirodzená súvislosť. Nie však v otázke existencie alebo neexistencie socializmu, ale v otázke boja proti „totalite“. Poukazy, že v roku 1968 išlo len o demokratizáciu socializmu, o lepší, dokonalejší socializmus s „ľudskou tvárou“, resp. o inú verziu socializmu – demokratický socializmus, nemôžu obstáť z dôvodu, že iná verzia socializmu bez suverénnej („monopolnej“) vlády komunistov v praxi nikde vo svete neexistovala a neexistuje. Tak pojanuárový, ako aj ponovembrový vývoj ukázal, že v situácii kedy, komunistická strana stráca svoje „monopolné“ postavenie, je ohrozovaná existencia socializmu. Rok 1989 potvrdil, že existencia socializmu je spojená so suverénnou vládou komunistov, s jej oslabením a pádom padá aj socializmus. Na tejto skutočnosti nie je nič prekvapujúce. Socializmus zostal po delení ľavice komunistickým projektom vychádzajúcim z marxizmu, ktorého sa kapitálom skorumpované sociálno-demokratické strany nakoniec vzdali spolu so socialistickou alternatívou v priebehu 2. polovice 20. storočia.
Rok 1989 potvrdil, že existencia socializmu je spojená so suverénnou vládou komunistov, s jej oslabením a pádom padá aj socializmus.
J. Bauer vo svojej práci Otázka komunismu, v ktorej okrem iného hľadá podobnosti „Pražskej jari“ a sovietskej prestavby, poznamenal, že progresivisti, t. j. stúpenci pojanuárového kurzu „znejistili vlastní socialistickou posici, neboť vyvolaná lavina hrozila smést i sám socialismus. Ne proto, že by tak smýšlela většina obyvatelstva, ale proto, že k tomu směřovala většina aktivních. Takový scénář platil u nás v roce 1968 i v Sovětském svazu za Gorbačova. U nás byl zvenčí násilně přerušen, v Rusku pokračoval až k návratu kapitalismu“.
Je nepochybné, že medzi sovietskou prestavbou, ktorá v Československu viedla k novembrovému prevratu, a „Pražskou jarou“ existuje zjavná podobnosť. Proces „prestavby a demokratizácie“ rovnako ako jeho predchodca, proces „obrody a demokratizácie“ vykazoval zhodné politicko-ekonomické tendencie, ktorých spoločným menovateľom bol v československých pomeroch Anti-február, t. j. snaha vrátiť spoločnosť do pomerov, v ktorých by komunistická strana nemala „monopolné“ postavenie.
Komunistický reformizmus so svojou požiadavkou všeobecnej demokracie, humanizmu, občianskej spoločnosti a boja proti stalinskej „totalite“ neviedol k upevňovaniu socializmu, ale, naopak, k postupnému opúšťaniu socialistickej alternatívy a k zmiereniu sa s buržoáznou diktatúrou ako prirodzenou formou demokratickej spoločnosti.
Obavy o osud socializmu v Československu roku 1968 boli teda plne na mieste. Otázka zachovania socializmu pritom zostávala hlavnou politickou otázkou spoločenského vývoja nielen Československa. Rok 1989 ukázal, že odpor voči „obrodnému procesu“ nebol v roku 1968 cestou návratu k „neostalinskému modelu“, ktorý – ako tvrdili tzv. progresivisti – pod zámienkou obrany moci robotníckej triedy vyžaduje plnú reštitúciu byrokratickej formy vlády, ale cestou zachovania suverénnej vlády komunistickej strany, a tým aj socializmu.
V podmienkach triedne rozdeleného studenovojnového sveta, ktorý ani Dubček nepopieral, boli snahy o vylepšovanie socializmu, tendencie dať mu „autentickú“ podobu alebo „ľudskú tvár“ zraniteľné a problematické z hľadiska jeho udržania. Nakoniec skončili vzdaním sa socializmu ako slepej uličky spoločenského vývoja. Rovnako je to aj s marxizmom.
Najskôr sa spochybňuje autenticita oficiálneho marxizmu, hľadá sa „skutočný“, „nedogmatický“ a „kritický“ marxizmus, až sa z neho nakoniec stáva neškodný eklektizmus alebo sa od neho upúšťa vôbec.
Československý komunistický reformizmus zbankrotoval rovnako ako tzv. eurokomunizmus v západnej Európe. Jeho najvýraznejšia súčasť, Talianska komunistická strana, ktorá podporovala „obrodný“ proces a osobitne A. Dubčeka, dnes už neexistuje. Svojho času bola najsilnejšou „komunistickou“ stranou západnej Európy.
„Byl konec studené války, stalinismu i neostalinismu“- píšu v epilógu publikácie Křižovatky 20. století jej autori z tábora bývalých „progresivistov“ V. Mencl, M. Hájek, M. Otáhal a E. Kadlecová – „zemím střední Evropy se otevírala možnost postupovat tak, jak jim velely jejich národní a politické osobnosti, a přetvářet svůj politický systém bez vnějších mocenských zásahů“. V rozpore s ich predpoveďou neprišlo po roku 1989 obdobie, „kdy budeme moci bez tvrdých vnějších tlaků a podle svých představ, názorů a zkušeností vytvářet naše nové poměry“. Budúcnosť si neutvárame ani po dôkladnej analýze skúseností okolitého sveta, ani podľa našich podmienok a možností. Stali sme sa tými, ktorými sme nechceli byť – cudzincami vo vlastnej krajine.
Budujte s nami!
Podporte Iskru dobrovoľnou systematickou alebo jednorazovou finančnou
pomocou. Na výške Vašej pomoci nezáleží. Podporte nás TU
„Komunistický reformizmus…k zmiereniu sa s buržoáznou diktatúrou ako prirodzenou formou demokratickej spoločnosti.“ Nuž, ako obete prevratu 1989 a pozostalí normalizácie by sme mali mať (podľa výsledkov „transformácie“) jasno! Peter ma považuje za váhavého komunistu, ktorý netušiac následky relativizuje históriu triedneho boja. Do tejto „škatuľky“ sa odmietam poskladať! Hľadanie lepšieho socializmu považujem za legitímnu ambíciu. Uvedomujem si, že studená vojna a reziduálny triedny spor túto ambíciu aranžujú ako naivitu alebo kontrarevolúciu. Na druhej strane súčasná prax KSS (a aj neschopnosť 1 700 000 tisíc členov KSČ v roku 1989 ubrániť socialistický režim) potvrdzuje, že bez vnútornej demokracie nie je možné socializmus budovať a chrániť! Demokratický centralizmus totiž nie je nepotický systém „kádrovej práce“, ale systém habilitácie najschopnejších komunistov. Skúškou ohňom pre riešenie každodenných a strategických rozhodnutí… Myslím, že komunisti sú súčasťou spoločnosti. Aj keď politicky sú jej najorganizovanejšou, najrozumnejšou a najlepšou časťou, nie sú ostatným nadriadení. Naopak sú v službách civilizácie. A to nielen preto, že „prirodzený vývoj“ ich názory potvrdzuje a ich činnosť potrebuje (robotnícke štrajky, SNP, industrializácia Slovenska…). Ale aj preto, že podmienkou úspechu je prirodzená a nie formálna autorita.
Bez toho, aby som sa tu púšťal do hlbšej kritiky Petrovho stanoviska, ktoré nevychádza dôsledne z komunistických pozícií, ale len z obhajoby politického „monopolu“ strany, monopolu, ktorý nakoniec vyústil do krachu budovania komunistickej spoločnosti, tak pár kritických poznámok k jeho stanovisku povedať musím.
Pozrime sa na uvedený citát: „Komunistický reformizmus so svojou požiadavkou všeobecnej demokracie, humanizmu, občianskej spoločnosti a boja proti stalinskej „totalite“ neviedol k upevňovaniu socializmu, ale, naopak, k postupnému opúšťaniu socialistickej alternatívy a k zmiereniu sa s buržoáznou diktatúrou ako prirodzenou formou demokratickej spoločnosti.“
V prvom rade je tu otázka, ako je možné, že normalizačné obdobie, ktoré odmietlo „reformizmus“ a malo upevniť socializmus, nakoniec vyústilo do jeho rozkladu a pádu?
Ďalšia otázka – ako je možné, že komunistické reformné volanie po demokracii a humanizme viedlo k oslabovaniu socializmu, keď predsa bez rozvoja demokratickej účasti všetkých pracujúcich na riadení a budovaní spoločnosti nie je možné dospieť ku komunistickej spoločnosti.
V pochopení uvedenej skutočnosti je skryté to, čo by podľa mňa v Petrovom príspevku byť malo. Ide o to, že ak nazrieme do straníckych materiálov, ktoré sa zaoberali „demokratizáciou a humanizáciou“ socializmu, tak s prekvapením zistíme, že samotní predstavitelia strany nevideli iný spôsob demokratizácie vtedajšej socialistickej spoločnosti, ako ju demokratizovať formou buržoáznej demokracie, t.j. napríklad zavedením plurality politických strán.
Nezaoberali sa otázkou ako podstatným spôsobom demokratizovať predovšetkým formu ekonomického rozvoja spoločnosti, reálnym zapojením pracujúcich do plánovacích a rozhodovacích procesov ekonomiky, čo jasne plynulo z ich postavenia spoločných vlastníkov výrobných prostriedkov.
Prečo sa strana vydávala skôr cestou buržoáznej demokracie a nie cestou podstatného prehlbovania ľudovej či socialistickej demokracie v celej spoločnosti je veľkou otázkou, ale v každom prípade to demonštruje jej postupný ústup od budovania komunistickej spoločnosti k predstavám sociálnej demokracie.
Vstup sovietskych vojsk, tak aj podľa mňa objektívne zabránil nástupu možnej kontrarevolúcie, ale rovnako na strane druhej mocensky posilnili „nekomunistické“ monopolné postavenie strany v spoločnosti na úkor Marxom všade zdôrazňovanej moci triedy proletariátu, a tento rozpor medzi stranou a triedou nakoniec vyústil k otvorenej roztržke, kde proletariát prestal stranu podporovať.
Mnohým ľuďom sa po prevrate v 89 otvorili oči a pochopili že v 68 žiadna okupácia zo strany Varšavskej zmluvy a už vôbec nie zo strany Rusov sa u nás nekonala. A pochopili by to oveľa skôr, ak by poriadne počúvali a nezamieňali si slovo okupácia a intervencia.
Na sociálnych sieťach ľudia neustále riešia minulosť a čo by bolo keby….Je to úplne zbytočné! Väčšina mladých ľudí posudzuje minulosť podľa toho kto im ju dramatickejšie podá a volia tých, ktorí im budúcnosť ružovejšie vyfarbia a to bez ohľadu na realitu.
Komunisti akosi zabudli že strana má byť pre ľudí a nie ľudia pre stranu. Po rozpade KSČ sa komunisti úplne stiahli, s ľuďmi nepracujú a ich činnosť sa zameriava len na kladenie vencov pri výročiach. A ani sa nedivím, pretože všetky pokusy o akúkoľvek komunistickú činnosť okrem stagnácie sú v okamihu z rozličných dôvodov zadupané bývalými funkcionármi do prachu zabudnutia. Prv než sa odhodláme k nejakým krokom máme najprv hľadať inú formu socializmu než bol ten reálny. Tak ako všetko, aj socializmus sa vyvíja podľa okolností a potrieb národa, ale mnohí to nechápu a neustále hľadajú radšej niečo iné než aby opravili to čo sa pokazilo a vyvarovali sa rovnakých chýb v budúcnosti. Socializmus je totiž najlepší systém aký kedy ľudstvo vo svojej histórii vymyslelo a preto ho väčšina chce, len si neuvedomuje že reálny socializmus je nezameniteľný a jediný! Pre nevzdelaných je vrcholom blaha národný socializmus. Proste pre nich nemôže byť nič vznešenejšie než slovo národ v spojení so slovom socializmus. Naivným, ktorí veria v nejakú utopistickú demokraciu vyhovuje socializmus s ľudskou tvárou a nedochádza im že ho majú, teda pokiaľ majú financie na vyšší životný štandart a intenzita ich bedákania na neľudský kapitalizmus a oslavu socializmu s ľudskou tvárou je priamo úmerná stenčovaniu sa ich konta v peňažnom ústave, lebo predsa návrat k „totalite“ nechcú, že. Od kedy sme zliezli zo stromov vždy úzka skupina riadi väčšinu. Ide o to či tá úzka skupina je natoľko empatická, aby vytvárala blahobyt aj pre väčšinu a nevykorisťovala ju. Socialistické zriadenie nám ukázalo že je to možné.
Je dnes tak ťažké položiť si otázku čo potrebuje väčšina? Nie je, a my odpoveď aj poznáme, ale mnohí váhajú, lebo vedia ich nadštandart by padol. Nejako nevnímajú rychlý vývoj spoločnosti zabúdajúc aj na to, že skoro nám vďaka našej nečinnosti a neochote vidieť svet reálne poriadne padne aj štandart úplne všetkým, a na akúkoľvek reštauráciu skutočných komunistických myšlienok nám nebude daný priestor. Obávam sa, že po víťazstve chamtivosti v 89 a neskôr po rokoch víťazstva naivity nám teraz zvíťazí hlúposť.
„Prv než sa odhodláme k nejakým krokom máme najprv hľadať inú formu socializmu než bol ten reálny.“ – s tým môžem len súhlasiť. Žiaľ, veľmi veľká časť odporcov dnešného režimu žije v minulosti a minulosťou. Tí ľavicovo ladení kriesia dávno mŕtvy režim spred 89-teho, len jeden inklinuje skôr k jeho „normalizačnej“ verzii, kým radikálnejšie ladení hľadia smerom k februáru 1948. Na pravici (nacionalistickej, nie kompradorskej) to mimochodom nevyzerá veľmi inak, len ich „ideál“ je stelesnený vojnovým Slovenským štátom. Obe skupiny s prehľadom ignorujú realitu Slovenska 21. storočia, so zjavnými dôsledkami.
a aký iný, než reálny socializmus by ste navrhovali, pokiaľ by mal mať národ aspoň takú životnú úroveň ako mal počas reálneho socializmu?
Navrhoval by som predovšetkým poučiť sa z krachu spomínaného „reálneho socializmu“, presnejšie socializmu sovietskeho typu, založeného na tzv. marxizme-leninizme ako forme pseudonáboženstva. Zobrať si z minulosti to dobré a ostatné vyhodiť.
socializmus nekrachol, bol deaktivovaný. Zdá sa, že Vy o socializme veľa neviete, ak socializmus u nás označujete za socializmus sovietskeho typu. V ČSSR a ZSSR nebol rovnaký socializmus. V každom štáte bol iný socializmus a tvorili si ho v jednotlivých štátoch sami
LL, nuž, radšej by som sa poučil z dejín vôbec a vývoja vôbec. Ono totiž krachli všetky reálne systémy, či už v prírode, alebo spoločnosti. Krachli neandertálci, veľmi úspešná a rozšírená prvobytná forma. Krachli dinosaury, veľmi úspešná a rozšírená biologická forma. Krachla vyspelá starogrécka civilizácia, krachla vyspelá Rímska ríša. Boli úspešné, rozšírené, vyspelé – takže to nebude zrejme v nejakých systémových chybách.
Keby ste lepšie študovali marxizmus, pochopili by ste, že u neho je dôležitá metóda (historická, dialektickomaterialistická), nie jeho konkrétnohistorické závery, z ktorých väčšina vývojom stratila platnosť. Keby ste porozumeli dialektike, jej princípom, robiť závery o krachu by Vás ani nenapadlo, je to o poznatkoch.
…
Všetko v tomto vesmíre funguje na princípe nejakého programu, ktorý čo najefektívnejšie usmerňuje toky matérie a energie. Čím zložitejší a vyspelejší systém, tým vyspelejší program.
Kapitalizmus bol založený na descartovsko-newtonovskej paradigme, racionalistickej metodológii. Socializmus bol založený na marxistickej paradigme, metodológii, tvoriacej jeho teoretický základ. Som zvedavý, na akom teoretickom, metodologickom základe by ste Vy založili Váš model socializmu?
…
Inak, používanie pojmu reálny socializmus je veľmi, veľmi objavné. Všetky systémy a objekty sú reálne, nie ideálne, aj kapitalizmus, ľudia nie sú ideálni, fiktívni, ale je tu reálny Jano, Jožo, so všetkými problémami, chybami, ale stále zostáva človekom, nikto o nich nehovorí ako o chybe.
Ľavica sa takýmito blbosťami zamotala sama v sebe a namiesto pohľadu do budúcnosti a formulovania revolučného, progresívneho programu sa vŕta v nezmysloch.
A mládež, ktorá v ľavici nenachádza progresívnu silu, hľadiacu do budúcnosti, volí buržoáznych progresívcov. A Vy budete dookola sa točiť v téme reálneho socializmu, čím ho nahradiť.
Milan, pojem „reálny socializmus“ vyjadruje existujúci rozpor medzi socializmom tak ako ho predpovedá Vaša teória M-L a realitou. Tá realita bola v 70-80. rokoch už totiž značne odlišná. Vlastne Vám používaním tohoto termínu robia dobrú službu, pretože to naznačuje, akoby samotný úmysel, tak ako ho predpovedá teória mohol byť aj dobrý, len jeho praktická realizácia sa nie tak úplne vydarila 🙂
„na akom teoretickom, metodologickom základe by ste Vy založili Váš model socializmu?“ – na základe spoločenskej praxe, tak je to najlepšie. Systémy totiž vznikajú spravidla EVOLUČNÝM VÝVOJOM, nie „od zeleného stola“. Teda aspoň tie životaschopné. A ak potrebujete teóriu na popis spoločenského systému, na to existuje VEDA. Presnejšie, viaceré vedné odbory, hlavne ekonómia a sociológia. Čím neupieram M-L určité podnetné idey, avšak ako celok je to podľa mňa pseudo-náboženstvo, či politická sekta, ako som už spomínal.
Katarína, tak v ČSSR ako aj v ZSSR bol v podstate rovnaký typ spoločenského zriadenia, hoci každý so svojimi špecifikami. A to, že sme si tvorili politiku sami, to hádam ani nemyslíte vážne. Aj sama predsa píšete, že socializmus bol deaktivovaný. Aj keď ja by som skôr použil výraz demontáž. Socializmus bol riadene demontovaný, pričom tá demontáž bola centrálne riadená s Kremľa. Ak by sme naozaj mali aspoň akú-takú suverenitu, ten vývoj by musel byť iným. Skutočnosť však bola taká, že akonáhle prišlo k prevratu v Kremli, všetky ostatné socialistické režimy poslušne nasledovali „perestrojku“. Snáď s výnimkou Ceaucescu, ale vieme všetci ako skončil. Ani jeho odstránenie a následná poprava sa ale neobišli bez schválenia z Moskvy
Katarína, tak v ČSSR ako aj v ZSSR bol v podstate rovnaký typ spoločenského zriadenia, hoci každý so svojimi špecifikami. A to, že sme si tvorili politiku sami, to hádam ani nemyslíte vážne. Aj sama predsa píšete, že socializmus bol deaktivovaný. Aj keď ja by som skôr použil výraz demontáž. Socializmus bol riadene demontovaný, pričom tá demontáž bola centrálne riadená s Kremľa. Ak by sme naozaj mali aspoň akú-takú suverenitu, ten vývoj by musel byť iným. Skutočnosť však bola taká, že akonáhle prišlo k prevratu v Kremli, všetky ostatné socialistické režimy poslušne nasledovali „perestrojku“. Snáď s výnimkou Ceaucescu, ale vieme všetci ako skončil. Ani jeho odstránenie a následná poprava sa ale neobišli bez schválenia z Moskvy
Demokratizačný proces:
Po novembri 1989 sa vrátilo do rúk českej a moravskej šľachty približne 40 hradov a zámkov…
No mohlo sa to vrátiť už skôr, napr. v roku 1968. Aj na Slovensku, nie? „Slováci, na pánske“!!!
Kolaborantov na Slovensku je dosť.🤢
No a už od roku 1968 sme tu mohli mať bezdomovcov, arogantných zbohatlíkov…🤢
Ľúto mi je obetí intervencie, ale pamätám si, ako občania hádzali do tankov dlažobné kocky…Milé, nie?
Demokratizačný proces:
Napr. 70–80% Slovákov je proti podporovaniu vojny na Ukrajine, no „demokratická“ prezidentka ju „demokraticky“ podporuje!🤢
P.S. Ďakujem, že som mohla prežiť detstvo v mieri!!!
Zmeny v r. 1968 boli prirodzené a potrebné, išlo o prechod od prvého, utváracieho štádia a teda nutne diktatúry proletariátu, k posunu smerom k demokratickejšiemu, parlamentnému socializmu.
Aj keď nutne formálnemu, ako to bolo aj pri utváraní buržoáznej parlamentnej demokracie po r. 1688 (Slávna revolúcia v Anglicku.
Základ spoločnosti leží v ekonomike a sociálnej sfére. A pokiaľ pri utváraní hociktorého systému neexistujú vlastné ekonomické a sociálne sily, ktoré by daný systém držali spolu ,je nutný centralizovaný systém správy, ktorý drží systém spolu. Vytýkať diktatúru proletariátu, že socializmus mal byť od začiatku plne demokratický, je preto subjektívnym utopickým snením mimo reality a poznatkov. Tak vznikali všetky systémy v prírode i spoločnosti.
…
K r. 1968 však došlo k vybudovaniu určitej vlastnej sociálno-ekonomickej základne socializmu a bolo možné uvoľniť správu, systém demokratizovať.
Ak si všímame dejiny buržoáznej demokratizácie, tak tento proces po r. 1688 bol veľmi pozvoľný, napr. s buržoáznymi demokratickými revolúciami v r. 1848 a až po r. 1968 môžeme hovoriť o liberálno-demokratickom kapitalizme.
Preto aj v r. 1968 bolo potrebné veľmi triezvo, vedecky posúdiť možnosti demokratických krokov. Dubček bol dobrý človek, s dobrými úmyslami, ale slabý štátnik, prakticky nie on riadil ČSSR, ale novinári, spisovatelia a umelci, so silne subjektívnymi predstavami o absolútnej demokracii a slobode.
Tento umelecký spôsob riadenia nemohol inak dopadnúť ako dopadol, zbytočne potom Dubček vyplakával.
…
Systém si môže dovoliť plnú demokraciu až vtedy, ak má utvorené silnú sociálno-ekonomickú základňu a držia ho teda spolu silné sociálne a ekonomické väzby, ktoré nedovolia jeho rozpad. Proces demokratizácie teda môže byť len postupný, s overovaním si stavu.
…
Socialistická epocha bola už nadnárodnou epochou z povahy výrobných síl, s potrebou nadnárodnej deľby práce, integrácie, internacionalizmu. Preto hranie sa na národnom piesočku, že my si môžeme urobiť, čo len chceme, bolo detinské, neštátnické.
Vystúpenie z VZ, o ktorom sa hovorilo, hrozilo tým, že v soc. tábore vznikne diera, zrazu tým boli ohrozené západné hranice NDR, Poľska, ktoré neboli garantované medzinárodnými zmluvami, socialistický tábor bol v šoku z voluntaristického, umeleckého postoja Československa. Nuž a pridali sa sovietski generáli, ktorí situáciu využili na vyplnenie diery vo vytváraní západnej hranice.
Štátnik musí skrátka rozumieť aj geopolitickému prostrediu, vtedy sa môže nazývať štátnikom.
Táto debata je hlboko ponorená do teórie, ale ja si myslím, že drvivú väčšinu ľudí, ktorí žili a pracovali v socializme vôbec nezaujímali rôzne teoretické paradigmy, ani to, či žijú v diktatúre, alebo v demokracii. Zaujímala ich kvalita ich života. A tá mala zaujímať aj čelných komunistických funkcionárov, ktorí riadili krajinu. Ani najprepracovanejšia marxisticko-leninská teória nedokázala vysvetliť napr. špičkovému čs. chirurgovi, alebo vysokoškolskému pedagógovi, alebo baníkovi, zváračovi, atd., prečo po prekročení hraníc do Rakúska, alebo Nemecka, je tam z neho žobrák. Prečo štátne podniky a inštitúcie neriadili tí najšikovnejší ľudia z pracovného kolektívu, ale veľmi často to boli nekvalifikovaní nominanti KSČ, ktorí nemali autoritu a často boli aj na smiech. Socializmus absolútne nezvládol pre ľudí najcitlivejšiu vec – odmeňovanie. A ak sa niekto našiel, kto by to vedel zvládnuť, ako napríklad u nás Čuba v Slušoviciach, tak sa ani samotný Gustáv Husák neváhal zapojiť do intervencií proti JZD Slušovice.
Čo tým chcem povedať ? Že nie teórie a paradigmy sú v reálnom živote dôležité, ale sú to ľudia, ktorí riadia štát. Ich erudovanosť, vizionárstvo a štátnické činy rozhodujú o kvalite života ľudí. Veď čo to môže byť za líder komunistov, ktorý vystúpi na zjazde a zo svojho predchodcu urobí masového vraha a zločinca Hitlerovho rangu ? Dá tým do ruky svojmu ideologickému neopriateľovi priamo nabité delo, aby odstrelil socializmus. To môže urobiť len čistý primitív, ktorý nemá ani potuchy o teórii riadenia štátu, nie to ešte svetového impéria. Čo to môžu byť za idioti, ktorí idú na summit do Helsínk podpísať pakt o dodržiavaní ľudských práv, keď pritom doma majú ústavu, kde je zakotvená diktatúra proletariátu ? Potom sa čudujú, že ich tým podpísaným dokumentom mlátia ako baseballovou pálkou dennodenne po hlave ? A právom ! Alebo pristúpia na zúčtovanie obchodných platieb v US dolároch, ktoré nemajú a nikdy mať nebudú, čím zavesili socializmu slučku na krk.
To, čo je naozaj potrebné, sú politickí lídri schopní sformulovať, ale aj zrealizovať, taký program, aby sme prestali byť cudzincami vo vlastnej krajine a aby sa tu ľuďom dobre žilo, nebáli sa mať rodinu a deti a aby zo Slovenska neutekali, ale sa sem vracali a je im úplne jedno, či to bude líder soc.dem, alebo komunista, alebo mix. Veď 90 % ľudí ani nevie aký je v tom rozdiel.
Ivan, Vy s takými názormi kandidujete za KSS?! Neskutočné!
Pani Kuliková vy máte nejaké divné zdroje informácií. Neviem ako ste prišla na to, že kandidujem za KSS. Nie som ani členom. S mojimi názormi by ma asi vyobcovali z tejto KSS. Ale som typickým voličom KSS, len už 30 rokov nechodím voliť. Čakám na vznik tej pravej KSS a potom sa možno budem uchádzať aj o členstvo.
skutoční komunisti by Vás medzi seba neprijali, aj keď musím povedať že Váš názor na dnešnú spoločnosť a dnešných komunistov je reálny
Ivan, zdieľam Váš realizmus 😀
Ľuďom je totiž naozaj úplne fuk, aký systém je, kto vládne. Chcú sa proste mať dobre. Či presnejšie, TAK DOBRE AKO TO LEN IDE. Pričom na porovnanie si spravidla zvolia ten najbohatší štát a to najlepšie obdobie, o ktorom vedia. Preto aj väčšina ľudí za socializmu vzhliadala so závisťou na Rakúsko, Nemecko či Švajčiarsko (a na idealizovanú predstavu o USA), nie povedzme na Portugalsko čí Grécko, hoci posledne menované by skôr mohli predstavovať akýsi porovnávací etalón pre krajinu ako Československo. Netvrdím, že to tak je správne, ale tak to proste je. Netreba si idealizovať masy, rozhodne nie im pripisovať akúsi „vyššiu múdrosť“. Vlastne akúkoľvek múdrosť.
Preto aj dnes je tým etalónom sociálno-demokratická spoločnosť západnej Európy v období svojho rozkvetu, teda hlavne v 60. – 80. rokoch. Konzumná spoločnosť oplývajúca tovarmi a možnosťami dobrého zárobku, ale zároveň so sociálnymi istotami. Nemajú ako ideál spoločnosť sovietskeho typu, kde ľudia mali síce pokryté základné potreby a nemuseli sa obávať zajtrajšieho dňa, ale zároveň nemali k dispozícii záplavu tovarov a nemohli ani medzi sebou súťažiť čo sa týka vlastníctva a komfortu.
LL môžete to nazývať ako chcete, ale o krach socializmu tu v žiadnom prípade nešlo. Socializmus bol životaschopný. Pokiaľ by Gorbačov nezradil, socializmus by pokračoval a krachol by „vyspelý západ“ a to je fakt! Zachránili sme ich na cca tridsať rokov a dnes krachujeme spolu s nimi
Tieto dva komentáre sú dosť úsmevné, charakterizujú typickú ovčiu povahu a prostáčika, ktorému je všetko jedno, kto mu vládne, hlavne že má plný žalúdok: a on si nemusí trápiť hlavu-). Európania sa dostali na úroveň stáda, blahobytne sa popásajúceho na zelenej lúke. Svetu naokolo síce nerozumejú, ale hlavne že paše je dosť.
Nuž, dosť veľa ľudí takto rozmýšľa, ale potom nech sa nesťažujú, svoj osud si zaslúžia. Nekompetentné európske a slovenské vlády sú len odrazom silného úpadku myslenia ľudí.
Už dávnejšie som postrehol, s európskym človekom sa nedá o takýchto veciach seriózne diskutovať,. Nuž, progres sa presunul do Ázie.
Bohužiaľ je to tak. Neidealizujme si „proletára“. Ak mu dáte na výber, že buď bude žiť v socializme, kde má kvalitné a bezplatné zdravotníctvo, školstvo, atd., ale bude sa voziť na Škode 105, alebo bude robiť pre kapitalistu a bude vykorisťovaný v Nemecku resp. Švajčiarsku a bude si môcť umývať vlastný Mercedes – čo myslíte, čo si vyberie ?
Ivan, k tomu uprednostneniu západného sociálno-demokratického modelu. Že je to prirodzené, ak je to funkčný model, prečo ho nenasledovať,.
Nuž, práve k tomu potrebujete teóriu, pochopiť, že tento model sa nedá nasledovať. Teória evolučnej nadstavby klasickej podoby systému ukazuje, že ak sa vyčerpá potenciál klasickej podoby systému, evolučne pokračovať ďalej môžete len za určitých podmienok.
1. Ako som už uviedol, ide napr. o izoláciu, napr. Polynézania na ostrovoch si zachovali svoj prvobytný systém.
2. Druhou podmienkou je dostatok zdrojov. Západný kapitalizmus ich získal z kolonializmu, aj dnešného kolonializmu (prečítajte si články okolo prevratu v Nigeri) a imperializmu.
3. Prvé dve podmienky naznačujú, že touto evolučnou cestou, cestou vytvorenia evolučnej nadstavby systému sa môže vybrať malá časť krajín, ostatné tvoria napr. zdroj.
Nasledovanie Západu v jeho ceste je teda ako teoreticky tak aj prakticky nemožné. Slovensko dúfalo, že sa stane druhým Švajčiarskom, namiesto toho sa stalo vnútornou kolóniou pre západné krajiny EÚ. Museli by sme si vytvoriť vlastné neokoloniálne vzťahy s krajinami Afriky, Ázie.
V dnešných dňoch ale práve dochádza k zrúteniu neokoloniálneho systému Západu.
Teória ako duchovný zrak je preto potrebná k tomu, aby ste ako ovca nenasledovali nejakú cestu bez tušenia, kam vedie. Ale aby ste konali ako človek s jasnou predstavou, ktorou cestou má ísť, ak chce dosiahnuť určitý výsledoik.
Mercedes je viac ako morálka spoločnosti???🤢
Och, ako hlboko sme klesli!
Ja si vyberám Škodu 105 a kvalitné a bezplatné zdravotníctvo, školstvo, kvalitnú kultúru, poriadok, dobré medziľudské vzťahy, mier! Kašlem na Mercedes! Nuž každý má iné priority.
Slavomíra: žiaľ, áno. V súčasnej spoločnosti je Mercedes viac ako morálka spoločnosti. A zviera viac cenené než človek. Áno, tak hlboko sme klesli. A ešte hlbšie klesneme, lebo zatiaľ nevidím nejaké príznaky pozitívneho obratu.
Ivan, a LL, neodpovedali ste mi na otázku, na akých teoretických základoch by sta založili stranu, KSS, a spoločenský systém. LL začal túto diskusiu, keď hovoril o zbytočnosti M-L. Ja som na to reagoval.
Ako chcete riadiť spoločnosť, bez teórie, ako Matovič? Veď aj v chémii, fyzike najprv sa robí základný výskum, až potom aplikovaný., od teórie k praxi. A spoločenský organizmus je oveľa zložitejším systémom ako fyzikálne alebo chemické objekty, takže tam tú teóiriu ako duchovný zrak potrebujete o to viac.
Civilizácia sa dnes nachádza v chaose, pretože nemá potrebnú teoretickú výbavu, aby pochopila procesy, ktoré sa s ňou dejú. Je tu rozklad tradičných inštitúcií, rodiny, štátu, práva, demokracie, to je potrebné nejako vysvetliť.
…
Takže ešte raz, na akom ideovom, duchovnom, teoretickom základe by ste založili svoju činnosť, činnosť KS, riadenie štátu?
Milan, veď som Vám odpovedal. Ak chcete teoretický popis procesov v spoločnosti, je tu na to veda. Najmä sociológia, náuky o hospodárstve a podobne. To tu existuje a beží, len by to bolo dobré odideologizovať. Pretože zakladať spoločnosť na základe ideológie namiesto vedy nie je dobrý nápad. Aj marxizmus je predovšetkým ideológia, nie veda. A pre niektorých tiež forma náboženstva.
LL, zrejme ste technicky orientovaný a nemáte predstavu o fungovaní spoločenských vied. Sociológia, hospodárske vedy ap. majú svoje špecifické predmety skúmania a nemôžu preto dať celistvú odpoveď na zákony vývoja spoločnosti, nie sú filozofiou a teóriou dejín.
Na základe poznatkov parciálnych vied avantgardná strana, zameraná na budúcnosť, nedokáže zostaviť adekvátny program premeny spoločnosti. Potrebujete vyjsť z nejakého metodologického základu, všeobecnej predstavy, ktorú postupne konkretizujete do detailov.
Príklad Lenina. Vo Filozofických zošitoch riešil otázku (dialektickej) metódy, pomocou ktorej analyzovať pohyb spoločnosti. V Materializme a empiriokriticizme riešil základnú filozofickú otázku, či sa dívať na pohyb civilizácie z idealistických alebo materialistických pozícií.
Po vyjasnení týchto metodologických, teoretických otázok mohol pristúpiť k riešeniu praktických otázok. Keď ho Nemci viezli do Ruska, očakávajúc, že tam vyvolá ešte väčší chaos, musel sa v duchu usmievať, pretože na základe štúdia marxizmu a materialistickej dialektiky dobre vedel, že nastal čas vymeniť kapitalizmus za socializmus, tam dospeli vývoj výrobných síl, taká je spoločenská objednávka. Táto napr. v dobe Parížskej komúny ešte neexistovala.
Bol si istý svojou prácou, istotu mu dodával duchovný, teoretický základ (zrak). Dobre vedel, že na revolúciu potrebuje revolučnú silu, našiel ju v hotových sovietoch, ktoré sa po zvrhnutí cárizmu utvorili a ktoré preberali moc na dedinách a mestách.
Následne vytvoril silný socialistický štát, ktorý dokázal 70 rokov úspešne fungovať, stal sa silou, formujúcou dejiny 20. st.
…
Marxizmus je aj ideológiu, ale aj vedou. Jeho ideologické závery, napr. o vedúcej a revolučnej úlohe RT prestali platiť, pretože sú historicky prechodné. Dôležité nie sú tieto prechodné závery, ale jeho metóda. Je to sila, ktorou európska ľavica opovrhuje – a preto sa ocitla mimo diania.
…
Inak, ideológia ako taká nie je problém, ideológiou je aj program výstavby novej spoločnosti, bez ktorého prax nebude fungovať. Problém je v tom, či ide o ideológiu nastupujúceho systému a subjektu, alebo upadajúceho, odchádzajúceho. Ideológia nastupujúceho systému má zväčša vedecký, objektívny charakter, bez toho nie je možné uskutočniť praktickú premenu spoločnosti. Na základe subjektívnej propagandy nič nevybudujete.
Naopak, ideológia odchádzajúceho systému má zväčša nevedecký charakter, pretože vedecké závery by viedli k potrebe zmeny systému, čomu sa tento bráni. Viď dnešnú západnú, či slovenskú propagandu, úplne zdeformovanú, bez vedeckého krytia, pretože ona nepotrebuje systém meniť, ale ho udržať.
Jasná otázka, jasná odpoveď:
Podľa mňa zatiaľ nikto neponúkol lepšiu komplexnú víziu spravodlivejšieho usporiadania spoločnosti ako komunisti, na základe teórie marxizmu-leninizmu. Howgh.
Ale ja problém komunistického hnutia v teórii nevidím. Ten problém bol a je v praxi.
Ivan, solídna odpoveď. Ono, tá prax a teória spolu súvisia. Ak sa pozriete na stránku KSS, pracujú na ochranu najslabších a najzraniteľnejších, v minulosti tam myslím bolo najchudobnejších. Nehovoria o pracujúcich.
Ak zájdete na slovenskú dedinu, alebo sa prejdete po meste, „najzranitelenjší“ sú tí, ktorí nechcú pracovať. Pritom sú samozrejme aj prípady, keď to tak nie je, ale vo všeobecnosti to platí. Títo ľudia o KSS nemajú záujem, pretože by museli pracovať. Pritom o socializme sa môžu vyjadrovať pozitívne, ale voliť KSS nebudú.
Miesto toho, aby tento problém, kam zamerať pozornosť, KSS seriózne prediskutovala, nadáva na zradu, nevďačnosť, propagandu.
Nediskutoval som zopár krát o revolučnej sile, revolučnom subjekte náhodou. Ak KSS nepochopí, o koho sa oprieť, kam zamerať svoj program, nezíska podporu. Cucať z prsta sa to nedá, treba to aj teoreticky rozobrať. Je zrejmé, že v tomto komunistická ľavica silno tápa.
LL, v súvislosti s idealizáciou socializmu odcitujem niekoľko téz Marxa či Lenina o socializme, z ktorých jasne vyplýva, že socializmus nechápali ako raj, ale len nasledovanie kapitalizmu, ako bežnú spoločenskú formu so všetkými neduhami. A ako ešte triednu formu, s triednymi rozdielmi. To, že niekto socializmus idealizuje, robí z neho náboženstvo, raj, je už jeho problém, s marxizmom to nemá nič spoločné.
…
Súčasné poznatky dovoľujú chápať socializmus ako osobitnú SEF, tretiu v rámci triednej triády:
Nevoľnícka SEF (despotizmus, otrokárstvo, feudalizmus)
Kapitalistická SEF (absolutizmus, klasický kap. voľného trhu, imperializmus)
Socialistická SEF (DP, klasický štátny socializmus, krízové štádium socializmu)
…
Lenin: „U Marxa niet ani trošku utopizmu v tom zmysle, že by si vymýšľal a vybájil „novú“ spoločnosť. Nie, on skúma ako prirodzený historický proces zrod novej spoločnosti zo starej, prechodné formy od starej spoločnosti k novej. Berie faktické skúsenosti masového proletárskeho hnutia a usiluje sa vyvodiť z nich praktické ponaučenia.“
…
Marxovo poňatie socializmu v Ekonomicko-filozofických rukopisoch:
“Komunizmus je konečne pozitívny výraz zrušeného súkromného vlastníctva, predovšetkým všeobecné súkromné vlastníctvo. Tým, že tento pomer chápe v jeho všeobecnosti, je
1. vo svojej prvej podobe len jeho zovšeobecnením a dovŕšením; ako takéto zovšeobecnenie a dovŕšenie ukazuje sa komunizmus v dvojakej podobe: predovšetkým je voči nemu vláda vecného vlastníctva tak veľká, že komunizmus chce zničiť všetko, čo nemôže byť ako súkromné vlastníctvo držané všetkými; chce násilným spôsobom abstrahovať od talentu atď. Fyzická bezprostredná držba znamená preň jediný účel života a súcna; určenie robotníka nie je zrušené, ale rozšírené na všetkých ľudí; pomer súkromného vlastníctva zostáva pomerom pospolitosti k svetu vecí; konečne sa toto hnutie, usilujúce sa postaviť proti súkromnému vlastníctvu všeobecné súkromné vlastníctvo, vyslovuje zvieracou formou, že proti manželstvu (ktoré je ovšem istou formou výlučného súkromného vlastníctva) sa stavia spoločenstvo žien… Tento komunizmus – tým, že všadiaľ neguje osobnosť človeka – je práve len dôsledným výrazom súkromného vlastníctva, ktoré je touto negáciou. Všeobecná a ako moc sa ustanovujúca závisť je skrytou formou, v ktorej sa ustanovuje a len iným spôsobom sa uspokojuje hrabivosť. Myšlienka akéhokoľvek súkromného vlastníctva ako takého je prinajmenšom obrátená proti bohatšiemu súkromného vlastníctvu ako závisť a túžba po vyrovnaní rozdielov, takže tie potom dokonca vytvárajú podstatu konkurencie. Hrubý komunista je dovŕšením tejto závisti a tejto nivelizácie, vychádzajúcej z predstavovaného minima. Má určitú ohraničenú mieru. Ako málo je toto zrušenie súkromného vlastníctva skutočným privlastnením, dokazuje práve abstraktná negácia celého sveta vzdelania a civilizácie, návrat k neprirodzenej prostote chudobného hrubého človeka, bez potrieb, ktorý sa nedostal nad súkromné vlastníctvo, ale dokonca ešte k nemu ani nedospel.
Pospolitosť je len pospolitosťou práce a rovnosťou mzdy, ktorú vypláca pospolitý kapitál, pospolitosť ako všeobecný kapitalista.”
…
„Ide tu o komunistickú spoločnosť, avšak nie takú, ako sa vyvinula na svojom vlastnom základe, ale naopak, aká vzíde práve z kapitalistickej spoločnosti, ktorá teda v každom zmysle, ekonomicky, mravne, duchovne je ešte poznačená materinskými znamienkami starej spoločnosti, z ktorej vzišla.
…Rovnaké právo tu naozaj máme, no je to ešte „buržoázne právo“, ktoré ako každé právo predpokladá nerovnosť. Každé právo je použitím rovnakého meradla na rozličných ľudí, ktorí v skutočnosti nie sú rovnakí, ktorí nie sú si rovní, a preto „rovnaké právo“ je porušenie rovnosti a nespravodlivosť.
…
Marx …Ale tieto nešváry sú neodvratné v prvej fáze komunistickej spoločnosti, ako ona po dlhých pôrodných bolestiach vzišla práve z kapitalistickej spoločnosti. Právo nikdy nemôže byť vyššie než hospodárska sústava a kultúrny vývin spoločnosti, ktorý je ňou podmienený…“
…
Lenin: „Prvá fáza komunizmu nemôže teda poskytnúť ešte spravodlivosť a rovnosť: rozdiely v bohatstve, aj rozdiely nespravodlivé zostanú…
Teda v prvej fáze komunistickej spoločnosti (ktorá sa obvykle nazýva socializmom) „buržoázne právo“ sa nezruší úplne, ale iba čiastočne, iba v súlade s už dosiahnutým hospodárskym prevratom, t. j. iba pokiaľ ide o výrobné prostriedky. „Buržoázne právo“ ich uznáva za súkromné vlastníctvo jednotlivcov. Socializmus ich robí spoločným vlastníctvom. Potiaľ – a iba potiaľ – „buržoázne právo“ odpadá.“
…
Lenin: “Vo svojej prvej fáze, na svojom prvom stupni komunizmus nemôže byť ešte hospodársky úplne zrelý, úplne bez tradícií alebo stôp kapitalizmu. Z toho vyplýva zaujímavý jav, že prvá fáza komunizmu neprekročí “úzky obzor buržoázneho práva”. Buržoázne právo, pokiaľ ide o rozdeľovanie spotrebných výrobkov, predpokladá, pravdaže, nevyhnutne aj buržoázny štát, lebo právo je ničím bez aparátu schopného donucovať, aby sa dodržiavali právne normy.
Podľa toho za komunizmu zostáva istý čas nielen buržoázne právo, ale aj buržoázny štát – bez buržoázie!”
…
Lenin: “Evidencia a kontrola – to je to hlavné, čo potrebujeme, aby sa uviedla do pohybu a aby správne fungovala prvá fáza komunistickej spoločnosti. Všetci občania sa tu stávajú námezdnými zamestnancami štátu, ktorým sú ozbrojení robotníci. Všetci občania sa stávajú zamestnancami a robotníkmi jedného celonárodného, štátneho syndikátu.”