Obmedzovanie alebo triedenie informácií na vhodné a nevhodné či škodlivé je určite dvojsečná zbraň. Také konanie by nemalo byť a určite nesmie byť v rozpore s judikatúrou Európskeho súdu pre ľudské práva.
Nezaradený poslanec Európskeho parlamentu JUDr. Miroslav Radačovský sa k tomu vyjadril: „Som v zásade proti propagácii vojny, či už dezinformáciami alebo poskytovaním zbraní. Neexistuje totiž vojna spravodlivá a nespravodlivá. Existuje len vojna zlá a ešte horšia. To však neznamená, že by mohol alebo chcel niekto využiť nešťastnú vojnu na Ukrajine na nedôvodné obmedzenia slobody médií v zmysle č. 10 Dohovoru o ochrane ľudských práv a slobôd.“
Národný bezpečnostný úrad vypol Hlavné správy a Hlavný denník. Udialo sa tak na základe zákona č. 55/2022 o niektorých opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine, ktorý v bode III. mení aj zákon č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti zo dňa 25. 2. 2022 a nadobudol účinnosť 26. 2. 2022. Zablokovanie vykonal na základe dodaných a vyhodnotených podkladov od bezpečnostných zložiek štátu, pretože na ich stránkach mala byť identifikovaná škodlivá aktivita v zmysle § 27b ods. 3 citovaného zákona. Takýto inštitút blokácie (cenzúry) má zamedziť šíreniu dezinformácií a škodlivého obsahu na internete.
„Nie som zvlášť obľúbený u alternatívnych médií, Hlavných správ a už vonkoncom nie Hlavného denníka. Majú svojich favoritov, politických obľúbencov, spoločensko-politické témy, ktoré nie celkom korešpondujú s mojím videním riešenia problémov v spoločnosti založenom na objektívnosti, odbornosti, slušnosti a predovšetkým na hesle Patriotizmus áno, nacionalizmus nie! To však neznamená, že nie je mojou povinnosťou europoslanca zo Slovenska aj ako bývalého dlhoročného sudcu domáhať sa ochrany elementárnych práv každého aj názorového oponenta, pokiaľ sú čo len najmenšie pochybnosti, že štát alebo ktokoľvek iný voči nim postupuje v rozpore so základnými princípmi právneho štátu a demokracie a pokiaľ sa týka konkrétne týchto médií, v rozpore s čl. 10 Dohovoru o ochrane ľudských práv a slobôd,“ zdôvodňuje svoj postoj JUDr. Miroslav Radačovský, nezaradený poslanec Európskeho parlamentu, a stručne vysvetľuje, aký by mal byť správny postup. Podľa neho ak cenzorský úrad identifikuje škodlivý obsah na webovej stránke, má byť prevádzkovateľovi stránky daná možnosť, aby takýto nevhodný obsah odstránil alebo náležite zmenil. Zároveň musí vedieť, že v prípade, ak by sa tak nestalo, cenzorský orgán môže pristúpiť k blokovaniu, avšak len škodlivého obsahu a nie automaticky celej webovej stránky.
Slovenský europoslanec sa preto v zmysle čl. 138 Rokovacieho poriadku EP obrátil na Európsku komisiu na posúdenie a zaujatie stanoviska k vyššie citovanému zákonu č. 55/2022 a k blokácii Hlavných správ a Hlavného denníka. Sľúbil, že o zaujatí stanoviska Európskou komisiou bude informovať.
Vyhlásenie:
Za uvedené názory zodpovedajú výlučne ich autori. Tieto názory nevyjadrujú bezpodmienečne oficiálne stanovisko Európskeho parlamentu.
Budujte s nami!
Podporte Iskru dobrovoľnou systematickou alebo jednorazovou finančnou
pomocou. Na výške Vašej pomoci nezáleží. Podporte nás TU