Digitálna ekonomika by mohla ročný hrubý domáci produkt krajín strednej Európy do roku 2030 zvýšiť o viac než 200 mld. eur. Ťahúňom rastu bude naďalej e-commerce, ktorý by v kombinácii s posilnením budovania nových podnikov a silnejšou digitalizáciou verejného sektora mohol napomôcť regiónu priblížiť sa dnešným digitálnym lídrom. Vyplýva to zo štúdie spoločnosti McKinsey.
Digitálna ekonomika strednej Európy medzi rokmi 2019 až 2021 rástla tempom 13 % ročne. Osemdesiat percent rastu pochádza z e-commerce, ktorý dosiahol ročné tržby 68 miliárd ročne a o 20 % tak prekonal ambiciózny scenár. V sektore informačných technológií s ročnými tržbami 49 miliárd eur k akcelerácii nedošlo a sektor podľa spoločnosti McKinsey významne zaostáva za ambicióznym scenárom.
E-commerce v krajinách strednej Európy porastie podľa McKinsey naďalej i napriek postcovidovému spomaleniu. Šestnásťpercentný podiel e-commerce na celkovom obchode je totiž stále nižší než v krajinách veľkej päťky a digitálnych lídrov. Región má šancu urýchliť rast informačných technológií. Príležitosťou je podľa spoločnosti McKinsey očakávaná najväčšia realokácia kapitálu v dejinách vyvolaná potrebou dekarbonizácie a zvyšujúcej sa orientácie vedenia firiem na budovanie nových podnikov a inovácie.
Pre firmy sa budovanie nových podnikov stáva prioritou. V medzinárodnom prieskume spoločnosti McKinsey považuje 55 % opýtaných manažérov a 62 % generálnych riaditeľov budovanie nových podnikov za jednu z troch hlavných priorít. Je to dvakrát viac než v rokoch 2018 až 2020.
Budujte s nami!
Podporte Iskru dobrovoľnou systematickou alebo jednorazovou finančnou
pomocou. Na výške Vašej pomoci nezáleží. Podporte nás TU