Energetika má kľúčovú úlohu v hospodárstve každého štátu. V uvedenom odvetví pôsobia dve základné skupiny subjektov. Prvá skupina sa zameriava na výrobu energie a druhá na jej distribúciu a predaj konečným odberateľom. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že distribúcia a predaj energie sa môže uskutočniť len vtedy, ak existuje tzv. rozvodná sieť. V rámci energetiky sa za nosné odvetvia považujú elektroenergetika a plynárenský priemysel.
Výroba energie, ale aj vybudovanie distribučnej siete si vyžadujú rozsiahle investície, čím sa vytvára priestor na realizáciu efektívnej hospodárskej politiky štátu. Z pohľadu odvetvovej štruktúry hospodárstva má energetika strategický význam pre každý štát. Vzhľadom na to, že bez energie nemôže fungovať ekonomika, musí byť verejným záujmom štátu zabezpečiť efektívnosť pri výrobe a distribúcii energie. Špecifickou črtou výroby a distribúcie energie vyplývajúcou z vysokej investičnej náročnosti je monopolistický charakter subjektov pôsobiaci v odvetví energetiky. Tento fakt spôsobuje, že štát musí regulovať subjekty pôsobiace v energetike. V Slovenskej republike zabezpečuje reguláciu týchto ekonomických subjektov Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) a čiastočne aj Protimonopolný úrad.
Na základe stručnej charakteristiky odvetvia energetiky možno konštatovať, že výroba a distribúcia energie patrí medzi najvýnosnejšie ekonomické aktivity. Privatizáciou subjektov pôsobiacich v tomto odvetví prichádza štát z dlhodobého hľadiska o značnú sumu príjmov plynúcich do štátneho rozpočtu, stráca možnosť uskutočňovať aktívnu hospodársku politiku založenú na podpore udržateľného ekonomického rozvoja. Spolu so spomínanými dôsledkami privatizácie strategických odvetví sa zvyšuje riziko zhoršenia obchodnej bilancie a v dlhodobom časovom horizonte sa vytvárajú podmienky na deformáciu cien energií pre finálnych užívateľov. V konečnom dôsledku tak štát stráca svoju ekonomickú, ale aj politickú slobodu. Subjekty pôsobiace v energetickom priemysle sú schopné generovať značné prebytky peňažného kapitálu. Táto skutočnosť je daná tým, že v dôsledku mimoriadneho významu energie pre chod celého hospodárstva a domácností existuje vysoký dopyt po výrobe a službách spojených s dodávkou vyrobenej energie na miesto spotreby. Výroba energie a jej distribúcia si zároveň vyžaduje vysoké investície do energetických podnikov a rozvodnej siete a v dôsledku nových investícií rastie zamestnanosť, ako aj príjmy energetických spoločností a zamestnancov. Energetika je tak odvetvím, ktoré je schopné generovať značné finančné prebytky. Napriek tomuto faktu sa však žiada pripomenúť známeho anglického ekonóma J. M. Keynesa, ktorý dospel k zisteniu, že veľké privátne spoločnosti nie sú schopné využiť tieto prebytky v prospech spoločnosti, a preto sú nutné zásahy štátu do hospodárstva s cieľom podpory ekonomického rozvoja. Strategické odvetvia ako napr. energetika tak poskytujú štátu významný priestor na aktívnu hospodársku politiku a riešenie trhových zlyhaní.
V kontexte doteraz uvedených skutočností sa žiada zhodnotiť nedávny krok slovenskej vlády, ktorá sa rozhodla neuplatniť právo na prednostné odkúpenie 49 % akcií distribučnej spoločnosti VSE Holding, a. s., od nemeckej skupiny RWE a prenechala toto právo nemeckému koncernu E.ON. vlastniacemu rovnaký balík akcií v ZSE, a. s., ďalšej spoločnosti zabezpečujúcej distribúciu a predaj elektrickej energie na Slovensku. Koncern E.ON tak získal nielen manažérsky balík 49 % v oboch spoločnostiach, ale stal sa aj monopolným distribútorom elektrickej energie. Zároveň získal do svojej správy rozhodujúcu časť elektrickej rozvodovej sústavy na území Slovenska, ktorá bola budovaná dlhé roky v časoch socializmu. Vláda SR uviedla, že spomínaná transakcia má pre Slovensko tri benefity – jednorazový finančný príjem 35 mil. eur za neuplatnenie práva na prednostný nákup, ako aj prísľub, že spoločnosť E.ON preinvestuje od roku 2021 do roku 2025 najmenej 1 miliardu eur s cieľom posilniť distribučnú sústavu a záväzok udržať zamestnanosť vo VSE Holding, a. s. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že deklarované prínosy vyznievajú až veľmi rozpačito v porovnaní s tým, čo získal nemecký koncern E.ON. Deklarovaný príjem 35 mil. eur je príliš nízka hodnota, ak si uvedomíme, že táto spoločnosť nadobudla monopolné postavenie pri správe elektrickej distribučnej siete. Pre Slovensko tak vznikajú vážne riziká, ktoré majú tak hospodársky, ako aj politický charakter. Z dôvodu spomínaného monopolného postavenia môže E.ON uprednostňovať nemeckých alebo zahraničných výrobcov elektriny. Takýto stav by spôsobil vážne škody slovenskej ekonomike. Zároveň by viedol aj k zhoršenie obchodnej bilancie SR. Druhým rizikom súvisiacim s nadobudnutím štatútu monopolného správcu elektrickej distribučnej siete sa môže prejaviť v deformácii, resp. náraste cien dodávanej elektrickej energie. Z minulosti je známa skutočnosť, keď SR pomohla Ukrajine s dodávkami plynu. Tento fakt ukazuje, že výhradná správa distribučnej siete sa javí aj ako dôležitý politický nástroj a je dôkazom, že privatizáciou energetických podnikov SR stráca nielen hospodársku, ale aj politickú samostatnosť. Pochybnosti o celej tejto transakcii vyvoláva odvolanie šéfa Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Ľubomíra Jahnátka a jeho nahradenie Andrejom Jurisom, ktorý krátko pred nákupom VSE Holding, a. s., pôsobil vo funkcii predsedu predstavenstva ZSE, a. s., ako zástupca E.ON. Možno predpokladať, že jeho úlohou bude zastupovať záujmy tejto spoločnosti a bude zástancom jej monopolného pôsobenia na slovenskom trhu distribúcie elektrickej energie, prípadne nebude namietať ani proti cenovému diktátu E.ON.
Veľmi pompézne bol zo strany koncernu E.ON. prezentovaný fakt, že preinvestuje 1 mld. eur na Slovensku. Tu si treba uvedomiť, že táto investícia pomôže predovšetkým nemeckej ekonomike. Je celkom reálne, že časť týchto investícií bude financovaná z eurofondov. Slovensko tak definitívne stratilo možnosť efektívneho využitia značnej sumy finančnej pomoci Európskej únie. V prípade, že investície budú financované z bankových úverov, potom budú tieto investície podporou bankového sektora v Nemecku. Možno však očakávať, že spomínané investície pomôžu predovšetkým nemeckým strojárskym firmám. Všetky tieto efekty povedú najmä k posilneniu nemeckej ekonomiky a nárastu zamestnanosti. Konštatovanie, že E.ON udrží zamestnanosť na Slovensku tak vyznievajú priam arogantne. Vzniká aj otázka, či SR mala finančné prostriedky na uplatnenie si svojho práva nákupu 49 % akcií VSE Holding, a. s. V tejto súvislosti je nutné uviesť, že SR nevyužíva takmer 9 mld. eur, ktoré si požičala na svetových finančných trhoch. Neuplatnením svojho práva prišla o možnosť aktívne vplývať na ekonomický rozvoj Slovenska a prenechala túto úlohu zahraničným subjektom. Tu znova treba podčiarknuť, že takýmito krokmi dochádza k strate ekonomickej, ale aj politickej samostatnosti SR. Na záver by bolo ešte vhodné dodať, že akúkoľvek investíciu je potrebné posudzovať z dlhodobého časového horizontu, a nie prezentovať len jednorazové benefity.
Budujte s nami!
Podporte Iskru dobrovoľnou systematickou alebo jednorazovou finančnou
pomocou. Na výške Vašej pomoci nezáleží. Podporte nás TU