Harmonogram prípravy a výstavby projektov železničnej infraštruktúry, ktorý na vládu predložil minister dopravy a výstavby Andrej Doležal, predpokladá v rokoch 2021 až 2030 vynaložiť celkové investície v objeme takmer 4,5 mld. eur. Tento materiál bol zo stredajšieho rokovania vlády stiahnutý. Ministerstvo dopravy a výstavby pri jeho vypracovaní úzko spolupracovalo s Útvarom hodnoty za peniaze pri ministerstve financií, pričom nadväzuje na už schválený dokument Priority v obnove a rozvoji železničnej infraštruktúry.
„Príprava projektov podľa harmonogramu umožní systematicky realizovať projekty s najvyššou hodnotou za peniaze. Realizácia projektov sa stane predvídateľnejšou, čo umožní pripravovať projekty včas, kvalitne a efektívne. Verejný harmonogram zároveň zníži neistotu v stavebnom sektore,“ uviedol rezort dopravy v dokumente. Ten obsahuje všetky známe ako aj pripravované zámery a projekty v oblasti železničnej infraštruktúry, ktoré sú zahrnuté v prioritách. Sumy a hodnoty jednotlivých projektov sú platné v čase predkladania materiálu a budú sa aktualizovať počas projektovej prípravy a samotnej realizácie.
„Harmonogram sa teda bude pravidelne aktualizovať a dopĺňať o nové skutočnosti vyplývajúce z procesov projektovej prípravy a spresňovania projektov. Aktualizácia sa týka aj finančných možností rozpočtu verejnej správy určených pre projekty. Aktualizácia bude prebiehať minimálne raz ročne v rámci procesu prípravy rozpočtu verejnej správy na príslušný rozpočtový rok,“ informovalo ministerstvo dopravy.
Do rozpočtu sú podľa rezortu započítané prostriedky štátneho rozpočtu, vlastné zdroje Železníc Slovenskej republiky a prostriedky zo zdrojov Európskej únie. Harmonogram zohľadňuje samotnú priorizáciu projektov, jednotlivé kategórie projektov a rozpočtové možnosti. Ďalej je zohľadnená aj pripravenosť a fáza rozpracovania projektov ako aj možnosť dočerpania prostriedkov z fondov Európskej únie do roku 2023 a pre Plán obnovy a odolnosti do roku 2026. Rezort tvrdí, že je potrebné sústrediť sa na dokončenie už realizovaných stavieb najmä zo zdrojov Európskej únie a zvládnutie verejných obstarávaní na zhotoviteľa pre vysoko pripravené projekty, tiež najmä s využitím európskych prostriedkov.
Budujte s nami!
Podporte Iskru dobrovoľnou systematickou alebo jednorazovou finančnou
pomocou. Na výške Vašej pomoci nezáleží. Podporte nás TU
Aká škoda! Takže parlament nechce, aby Slovensko bolo „druhým Švajčiarskom“. Ušetríme, ak rozpredáme do starého železa koľajnice a vagóny a budú nás voziť elektromobily. Oj, aká múdrosť!
Samozrejme ironicky, lebo je to totálna sprostosť. Najefektívnejší „zelený program“ na Slovensku a oni ho hodia do koša.