Agentúra Fitch uverejnila závažné ekonomické informácie. Jedna sa týka SR a druhá USA. Čitateľ ich nájde v Ekonomickom newsfiltri.
Prvou je táto informácia:
Do O2 Slovakia vstupuje nový akcionár zo Spojených arabských emirátov
Jeden z trojice našich veľkých mobilných operátorov bude mať nového akcionára. Väčšinový podiel v O2 Slovakia kupuje od českej skupiny PPF firma zo Spojených arabských emirátov, ktorá podniká pod názvom e&. PPF, ktorú kontroluje rodina zosnulého miliardára Petra Kellnera, si ponechá minoritný podiel.
Druhou je, že
USA stratili najvyšší možný rating aj u agentúry Fitch
Aj najsilnejšej ekonomike sveta môže niekto povedať: „Stačilo.“ Rastúca zadĺženosť spojená s neschopnosťou politikov dohodnúť sa na zmene dlhovej brzdy primäli agentúru Fitch, aby znížili rating USA o jeden stupeň na AA+ z najvyššej možnej známky AAA.
Prečo USA vypadli z trojáčkového klubu (graf je na konci úvahy)?
Zhoršenie spravovania verejných financií: podľa agentúry opakované politické spory o zvýšenie dlhového stropu, bez ktorého by sa USA ocitli v platobnej neschopnosti, naštrbili dôveru v schopnosť krajiny riadiť svoje financie. Situácia sa zhoršuje už 20 rokov a USA na rozdiel od iných vyspelých krajín nemajú viacročné fiškálne ciele, hovorí Fitch.
Slabé vyhliadky ekonomiky: ekonomický rast sa spomalí z vlaňajších 2,1 percenta na 1,2 percenta v tomto roku a 0,5 percenta v roku 2024, keď ekonomika na prelome rokov spadne do miernej recesie.
Rastúci deficit a dlh: schodok rozpočtu podľa predpovedí Fitch narastie z 3,7 na 6,3 percenta HDP v tomto roku a takmer na 7 percent o dva roky neskôr. To okrem iného spôsobí, že vláda bude čoraz viac peňazí vynakladať na úroky, čo skomplikuje ozdravenie verejných financií v strednodobom výhľade.
Čitateľ si iste všimol pojem známka, či klub. To sa hodí do školy. Zásadnou je definícia pojmu verejný dlh. Predovšetkým dlh verejnej správy sú v priebehu času akumulované finančné záväzky sektora verejnej správy. Ako zadlženosť štátu/štátny dlh v užšom zmysle či vládny dlh v užšom zmysle sa označuje len dlh štátnej správy. Preto aj v grafe uvedený pojem dlhu treba presne definovať, Vážnym aspektom je aj fakt, že dlhy majú spravidla rôznu dobu splatnosti, čo je dôležité z hľadiska úrokovania. Ak verejný dlh vlastnia domáci obyvatelia, potom budúce úroky sa dostanú do rúk domáceho obyvateľstva. Ale aj zahraničná pôžička aj domáca majú rôzne úrokové miery. Ekonómia nám poskytuje metódy klasifikácie prvkov, napr., Ivanovičovu vzdialenosť:
Symboly vysvetlím v príklade. Povedzme, že mám 4 druhy dlhov, ktoré sme merali u krajín a nech je 6 krajín. Predovšetkým môžeme vypočítať priemery za každý druh dlhu. Ako v tabuľke vidíme, každý druh dlhu má svoje rozptýlenie. Napríklad u dlhu X1 je rozdiel hodnôt 130 – 80 = 50. A tak môžeme vypočítať smerodajné odchýlky σi .
Môžeme však vypočítať aj interdepencie medzi znakmi (rij), medzi meraným premennými, môžeme vypočítať variabilitu, či asymetriu, či iné štatistické charakteristiky druhov dlhov ako to uvádza tabuľka 1:
Tabuľka 1
σ = 5, σ = 5, σ = 10 a σ= 20. Veľké rozdiely. Premenné, teda dlhy sú medzi sebou závislé tak ako hovoria koeficienty korelácií takto r12 = 0,5, r13 = 0,5, r23 = 0,5, r14 = 0,5, r24 = 0,5 a r34 = 0,5.
Ak spočítame hodnoty dlhov po riadkoch a urobíme poradie krajín podľa ich výšky získame takéto ich poradie krajín:
(1) krajina II, 450; (2) krajina I, 440; (3) krajina III 410; (4 ) krajina IV, 400; (5,6) krajina V 370 a (5,6) krajina VI 370.
Keďže sme vypočítali potrebné veličiny I-vzdialenosti, vypočítajme ju pre všetky krajiny. Zvoľme si fiktívnu krajín a tá bude mať bude hodnoty minimálne hodnoty dlhov 80, 90, 80, 80 a súčet je 330. Vypočítajme stupeň zadlženosti. I-vzdialenosť prvej krajiny je:
Analogicky môžeme tento výpočet urobiť za ostatné. Poradie podľa stupňa zadĺženosti je teraz takéto:
(1) I a stupeň zadĺženia je 13,75; (2) II a stupeň zadĺženia je 10,00; (3) III a stupeň zadĺženia je 8,75; (4) IV a stupeň zadĺženia je 5,625; (5) V a zadĺženie je 2,653 a (6) VI a stupeň zadĺženia je 0,50.
Zistili sme veľký rozdiel v stupni zadĺženosti medzi krajinami V a VI oproti prvému poradiu, kde mali rovnakú hodnotu dlhov. Krajina V je na tom, ako sme vypočítali, významne horšie. Podiel miery stupeň zadĺžeností týchto dvoch krajín je 0,5/2,653 = 0,188. Realizáciu výpočtov môže urobiť priamo ministerstvo financií, či príslušná centrálna banka.
Nie je potrebný Fitch. Nie klub, ale stupeň zadĺženia …
Teda dôkladné a vyčerpávajúce riešenie môžeme získať iba aplikovaním diskriminačnej analýzy, jej metód. Takto mali vyhodnotiť postavenie USA, nie tri áčka.
Záver
Problematika verejného dlhu je závažným ekonomickým problémom. Definuje a analyzuje ho makroekonómia. Verejný dlh sa rozdeľuje podľa toho, kto je veriteľom štátu. Podľa toho sa rozlišuje napr. vnútorné a vonkajšie zadlženie. Vláda si požičiava obyčajne emisným financovaním. Ďalším spôsobom pre menej bohaté krajiny je možnosť požičať si od obchodných bánk alebo nadnárodných inštitúcií, napríklad Európska alebo Svetová banka.
Ekonomická veda musí využívať vedecké metódy diskriminačnej analýzy, napríklad Ivanovičovu I-vzdialenosť (poslal som to do Bruselu). Tie majú konkrétne matematické vlastnosti. Majú ich tri áčka? Agentúry bohatnú.
Ignorujú ekonomické vedy?
Prof. Jaroslav Husár
Bratislava 8/8/2023; pôvodne vyšlo: https://www.reminiscencie-sucasnost.sk/ignoruju-ekonomicke-vedy/
Dodatok Mariána Moravčíka:
Ivanovičova vzdialenosť je veľmi dobrý príklad nástrojov, ktorými ekonómii môže pomôcť matematika.
Jedna stručná pripomienka od bývalého bankára.
Tie písmenká od Fitch znamenajú riziko, že daná entita svoj dlh nesplatí. „AAA“ znamená prakticky nulové riziko. Všetky ostatné ohodnotenia už vyjadrujú prítomnosť určitého rizika. Preto je v USA taký poplach z toho, že už ich svet nepovažuje za absolútne spoľahlivého dlžníka.
S USA a ich dlhom je problém aj v tom, že ten dlh je taký veľký, že:
– už si musia požičiavať aj na splácanie úrokov z neho;
– keby sa im nepodarilo splátku dlhu alebo úrokov realizovať včas, veriteľ má obvykle právo požiadať o splatenie celého zostávajúceho dlhu. Keďže dlh majú USA väčší ako HDP, nezvládli by to a dostali by sa do štátneho defaultu (pritom garantujú svetovú rezervnú menu!);
– ten farebný stĺpcový graf v článku pána profesora je veľmi názorný. Nejde len o to, že USA majú svoj stĺpec najvyšší, ale ten je podelený HDP, ktorý majú tiež USA najvyšší na svete. V skutočnosti USA dlžia 1/4 celkového dlhu všetkých štátov na svete.
Takže keby šli do defaultu USA, tak padá vo svetovej ekonomike úplne všetko.
(Okrem Kuby, Severnej Kórey a ďalších krajín, ktoré už imunizovali sankcie.)
Budujte s nami!
Podporte Iskru dobrovoľnou systematickou alebo jednorazovou finančnou
pomocou. Na výške Vašej pomoci nezáleží. Podporte nás TU
Ak by sme ku grafu zadlženosti štátov eurozóny, teda k Slovensku, ktorého dlh je na hranicu 60%, Nemecku, ktorého dlh sa pohybuje pohybuje vysoko nad 60%, Rakúsku s temer 80% dlhom a Francúzsku, ktorého dlh sa pohybuje nad 100% pridali Grécko s dlhom 193,3 % nasledované Talianskom 150,8 %, Portugalskom 127,4 %, Španielskom 118,4 %, tak by sme dostali veľmi nepekný ekonomický obraz našej nasledujúcej ekonomickej budúcnosti.
A pritom ide o štáty eurozóny, ktoré sa zaviazali k zodpovednej rozpočtovej politike, ktorá je dnes zjavne odsunutá stranou. Podľa posledných údajov dlh EÚ dnes dosahuje 12, 7 bilióna euro a za posledný rok fakticky narástol o 675 miliárd euro.
Niet pochýb o tom, že súčasná politika EÚ bezhlavej podpory vojny na Ukrajine v záujme USA bude uvedený dlh len prehlbovať.
Tú „rozpočtovo zodpovednú politiku“ dodržuje už len team veľmi mladých a naivných vládnych ekonómov okolo odboru MF SR s názvom „Hodnoty za peniaze“ kde sa im darí najmä získavať peniaze na svoje vysoké platy za „protihodnotu“ výmyslov k tomu, čo treba na Slovensku ušetriť vo verejných financiách.
Potom to aj tak vyzerá – na platy pediatrov nie sú peniaze, ale magistrát ako kastrát púšťa stále nové prachy do nezmyselných cyklodráh, pričon od októbra bude tvrdo pokutovať státie áut na chodníkoch a to bez toho, aby mali motoristi možnosť niekde v okruhu 10 km od bydliska parkovať. Nuž – a nevezmú si zas úvery na parking domy? Dobrý biznis – zákon zakáže, ludia si zaplatia…parking housy sa postavia na štátny úver a Hodnoty za peniaze budú mať prémie.
Kritik, ja tie cyklodrahy aktívne využívam, neviem, či práve toto je dobrý príklad.
A ktorú z tých troch súbežných cyklodráh na dunajskom nábreží v Starom meste v Bratislave si vyberieš? Tú pri Dunaji smerom od mosta SNP po most ČA? Alebo súbežnú po chodníku pri ceste v tom istom smere? Alebo tú novobudovanú za Fond Obnovy (ešte že treba minúť peniaze!!!) v rovnakom smere kde zrušili jeden jazdný pruh pre autá a míňajú tam pre svoje firmy neuveriteľné peniaze na III.rovnobežnú cyklodráhu? A v opačnom smere majú od mosta ČA po most SNP jednu chodníkovú cyklodráhu a teraz pribudne nová namiesto cestného pruhu pre autá za peniaze Fondu Obnovy, nuž chápeme, že tie peniaze vymyslené hegerom niekde musíme minúť.
Takže to bol výborný príklad na otázku, či sú HODNOTY ZA PENIAZE dobrou „rozpočtovou politikou“ tohto vedenia a či sa oplatilo prijať na Slovensku za tie financovania cyklodráh spoločné ručenie na 800 miliárd dlhu bruselskej administratívy. Ozaj je to OD VECI.
A plne to patrí i pod článok o ignorovaní ekonomických vied, pretože tá tretia cyklodráha z Fondu obnovy, to je už ozaj vedecky zdôvodniteľný nezmysel – aby si Ty ako cyklista mal právo výberu, ktorou z tých troch cyklodráh sa v Starom meste v Bratislave vyberieš. Demokracia ako obrázok.
Milan, ja osobne by som využil napr. aj také METRO v Bratislave. Ale nik sa do toho nepustí, proste preto, lebo na to nemáme. Lebo sú iné veci, ktorých financovanie má resp. malo by mať prednosť. A podobné sa dá povedať aj o financovaní výstavby (predražených) cyklociest. Je to vec PRIORÍT. Bez ohľadu na to, či to naozaj niekto využíva alebo skôr nie.
Samozrejme, milióny vrazené do výstavby dávajú skvelú príležitosť pre spriaznené stavebné firmy, že áno, veď sme na Slovensku. Čiže aj to sú priority, pre niektorých. Zároveň sa tým zavďačia najviac práve skupine „moderných“, dobre zarábajúcich a aj inak celkovo COOL mladých ľudí, čo je istou politickou prioritou.