„Nemusíte byť kolieskom v buržoáznom systéme pod vplyvom masovej nekultúrnej kultúry“.
So záujmom som si prečítal anketu názorov predstaviteľov z oblasti kultúry a umenia. Ak je kultúra súčasťou sociálnych vzťahov na Slovensku, mala by stáť na rovnakej úrovni ako politický, právny a ekonomický systém SR. To si vyžaduje zmeniť prístup najmä vo vytváraní podmienok na rozvoj kultúry a umenia. Je to reálne v tomto systéme?
Anketa bola zameraná na tému: Akú najdôležitejšiu zmenu je, podľa vás, potrebné uskutočniť v oblasti kultúrnej politiky na Slovensku?
Podľa Programového vyhlásenia tejto vlády je „ochrana a rozvoj kultúrneho dedičstva, podpora súčasných umeleckých prejavov, ako aj rozvoj kultúry vo všeobecnosti dôležitým vkladom do mravného, duchovného, sociálneho a ekonomického rozvoja spoločnosti“.
Zamyslime sa – je to tak?
Má byť kultúra príveskom nekultúrnej politiky alebo neoddeliteľnou súčasťou tvorivého rozvoja novej občianskej spoločnosti? Ako tvrdí vládny dokument – len vkladom?
Chcel by som vyjadriť obdiv k názorom diskutujúcich, lebo podporujú hlavný cieľ kultúry, a to je duchovné, národné zjednotenie obyvateľstva Slovenska v podmienkach sociálne spravodlivej spoločnosti. Veľmi ma potešilo, že upozornili na problémy formovania morálnej, samostatne uvažujúcej, tvorivej a zodpovednej osobnosti. Takej, ktorá je založená na využití bohatého potenciálu národnej kultúry.
Možnože sa netrafím do podstaty problému, ale Petra Fornayová,*¹, Michal Hovorecký, Zora Jaurová a ostatní sa vyjadrili k obsahu moderného poňatia kultúry v našej spoločnosti. Ide o rozvoj systému vzdelávania a osvety obyvateľstva Slovenska, na základe morálnych hodnôt a tradičných pre Slovensko – občianskej zodpovednosti a vlastenectva.
Čo je z toho podstatné? Podľa môjho názoru ide o rozvoj tvorivých schopností estetického vnímania okolitého sveta, jednotlivých kultúrnych aktivít. Táto oblasť je podľa názorov predstaviteľov kultúry dlhodobo trestuhodne zanedbávaná.
Súčasná takzvaná „masová kultúra“ ohradila obyvateľstvo nepreniknuteľným múrom, od takých hodnôt ako v prvom rade čestnosť, pravdivosť, hrdosť na svoju poctivú prácu, odmietanie násilia, krádeže, ohovárania a závisti. Je zameraná na odbúranie z vedomia človeka aj takých hodnôt, ako sú základné ľudské práva. Neotvára objektívne z hľadiska svojej súkromno-vlastníckej povahy pred spoločnosťou priestor na také hodnoty, ako je rodina a jej poslanie, vernosť slovu, úcta k starším. Jej poslaním je vytvárať zisk pre vlastníkov komerčnej obchodnej záležitosti.
Vyznačuje sa organizovaným spotrebným priemyslom a široko rozvetvenou sieťou masmédií. Aj u nás na Slovensku sú jej znakmi kvantita na úkor kvality, štandardizácia, masový príjemca, komercializácia, uniformita a najmä chápanie diela ako predajného tovaru.
Masová kultúra podsúva na prvý pohľad príťažlivé obsahy a človek často len ťažko dokáže sám rozoznať, čo je skutočne hodnotné umenie a čo je len na umenie sa ponášajúci odpad. Tento podvrh kultúry vnáša do života ubíjajúci stereotyp. Zábavu produkuje aj na úkor vážnosti a zľahčuje významné témy, taktiež robí zábavu z neobjektívnej politiky a politického spravodajstva. S cieľom „takzvaného oddychu“ sa vyhýba náročnejším témam a orientuje sa len na tie jednoduché, banálne problémy. Ponúka síce informácie, ale vytrhnuté z kontextu. Približuje umenie masám, ale nie pozdvihnutím „nižšej kultúry“, ale ponížením tej „vyššej“. Vulgarizuje umenie a znecitlivuje pozornosť diváka tým, že mu opakovane ponúka množstvo rovnakých obsahov v iných podobných situáciách. Jej podstatou je komercionalizácia „umenia“ a jeho gýčovitosť.
Premeniť svet „na silikónové nákupné tašky“ skladajúce sa z obyvateľov typu „zombie“, ktorí sa prehrabujú v obrovských obchodoch podobajúcich sa na hydinárske výkrmne, to je cieľ hry tých, ktorí napísali na ňu scenár a ktorí ju ovládajú.
Nepoznám umelca a mám mnoho priateľov „výtvarných tvorcov krásnych diel zo života ľudí, z prírody, z historických miest, ktorí by svojou prácou napĺňali hodnoty len pre zisk. Ak umelec vytvoril dielo pre ľudí, napríklad pre duchovné naplnenie alebo hocikto pre hocičo iné, užitočné, pre krásno, pre vedomý presah, pre citové prežitie, pre oživenie, pre poznanie, pre vytrhnutie zo sivej jednotvárnosti… Takéto umenie, takáto kultúra nie je komerčná v tom zmysle, že bola tvorená pre zisk. Bola tvorená pre ľudí v prvom rade. Dôvod, prečo vytvoriť umelecké dielo, je preto zložitým pojmom.
Zaujalo vás to?
Celý článok nájdete TU: Nekultúrna kultúra.
„…Michal Hovorecký, Zora Jaurová a ostatní sa vyjadrili k obsahu moderného poňatia kultúry v našej spoločnosti. Ide o rozvoj systému vzdelávania a osvety obyvateľstva Slovenska, na základe morálnych hodnôt a tradičných pre Slovensko – občianskej zodpovednosti a vlastenectva.“
Panebože, Michal Hvorecký? To je ten, čo píše do NEKULTÚRNEHO Denníka N?
Napr. toto: „Lenže nákupom Sputnika V sa Matovič mení zo slovenského na celoeurópsky problém. Práve v čase, keď sa hovorí o sprísnení sankcií a azda aj o zastavení dostavby podmorského plynovodu Nord Stream 2, Slovensko legitimizuje režim, ktorý týra demonštrantov a neváha vraždiť vlastných občanov vrátane lídra opozície. Hrozná a medzinárodná hanba…“