V Bratislavskom samosprávnom kraji už dlhší čas trápi obyvateľov spôsob, akým bol zlikvidovaný osvedčený slovenský prepravca v osobnej doprave, spoločnosť Slovak Lines, a. s. Tomuto prepravcovi sa po období transformácie zo štátneho podniku ČSAD podarilo získať dôveru obyvateľov v Bratislavskom samosprávnom kraji a jeho ročný hrubý zisk dosahoval v predchádzajúcom účtovnom roku takmer 1 mil. eur.
V tejto súvislosti treba poznamenať, že rozhodujúcu časť jeho výnosov tvorili dotácie z verejného rozpočtu na výkony vo verejnom záujme v celkovej sume približne 20,56 mil. eur. Najväčšia časť z tejto dotácie slúžila na pokrytie osobných nákladov spoločnosti Slovak Lines, a. s. Pozitívne treba hodnotiť, že osobné náklady (mzdy a odvody) predstavovali približne 40 % z celkových nákladov tohto prepravcu. Slovak Lines, a. s., tak patril medzi významné podniky v dopravnom sektore generujúce vysokú pridanú hodnotu.
Na príklade tejto spoločnosti možno zároveň ukázať, ako sa dajú využiť trhové zlyhania na špekulatívne obchody. Základ pre budúce pochybné finančné transakcie bol položený už v procese transformácie štátneho podniku ČSAD. Jedným z prepravcov, ktorý vznikol v procese transformácie, bola práve spoločnosť Slovak Lines, a. s. Je priam zarážajúce, že minoritným akcionárom tohto nového prepravcu so základným imaním presahujúcim 28,8 mil. eur sa stal štát zastúpený spoločnosťou MH manažment, a. s., patriacu pod Ministerstvo hospodárstva SR, ktorej základné imanie presahuje v súčasnosti 20 mil. eur.
Nová zmluva na základe doteraz zverejnených (resp. utajovaných) informácií však vyvoláva veľké pochybnosti. Kontrakt pohybujúci sa v stovkách miliónoch eur na také dlhé obdobie bol podpísaný so spoločnosťou, ktorej základné imanie má hodnotu len 33 194 eur, pričom sídlo jej materskej spoločnosti je mimo územia Európskej únie.
Napriek tejto skutočnosti sa majoritným akcionárom stala spoločnosť BusTransport II, s. r. o., ktorej obchodné imanie dosahuje len 10 000 eur a navyše je ovládaná spoločnosťou JULESBURG INVESTMENTS LIMITED sídliacou v Cyperskej republike. Je zrejmé, že s podnikom s takouto vlastníckou štruktúrou možno veľmi ľahko manipulovať, a preto bolo len otázkou času, kedy nastane zmena poskytovateľa prepravných služieb.
Predstavitelia Bratislavského samosprávneho kraja aj zmenu uskutočnili. V tejto súvislosti predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba informoval obyvateľov, že od 15. novembra 2021 bude aktivity Slovak Lines, a. s., vykonávať nový prepravca – Arriva Slovakia, a. s., pretože bola s touto spoločnosťou podpísaná zmluva na 10 rokov v celkovej hodnote viac ako 300 mil. eur.
Táto nová zmluva na základe doteraz zverejnených (resp. utajovaných) informácií však vyvoláva veľké pochybnosti. Predovšetkým je potrebné povedať, že kontrakt pohybujúci sa v stovkách miliónoch eur na také dlhé obdobie bol podpísaný so spoločnosťou, ktorej základné imanie má hodnotu len 33 194 eur, pričom sídlo jej materskej spoločnosti je mimo územia Európskej únie – v Spojenom kráľovstve Veľkej Británie a Severného Írska.
Čo urobí ministerstvo hospodárstva, resp. MH Manažment, a. s., so svojím podielom 20 mil. eur, ktorý vlastní v Slovak Lines. Nezanedbateľný je aj fakt, že výber nového prepravcu veľmi silne indikuje politické prepojenie Droba – Sulík, resp. „obchodnú“ aktivitu politickej strany SAS.
Zarážajúci je aj fakt, že väčšina členov výkonných orgánov Arriva Slovakia, a. s., sú z prostredia veľmi úzko prepojeného na Maďarsko. Je tak veľmi pravdepodobné, že práve Maďarsko bude krajinou, prostredníctvom ktorej sa nakoniec peniaze daňových poplatníkov SR určené na dotáciu prepravných výkonov stratia v zahraničných rukách.
Čo sa týka cestujúcich, treba pripomenúť aj veľmi zlé skúsenosti s týmto prepravcom v Nitre. Vzhľadom na možnosti čerpania finančných prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti SR, ako aj európskych štrukturálnych a investičných fondov na podporu verejnej dopravy je nutné spomenúť, že sa naskytla príležitosť využiť dobré meno spoločnosti Slovak Lines, a. s., a podporiť jej transformáciu na spoľahlivého a moderného prepravcu.
Natíska sa taktiež otázka, čo urobí ministerstvo hospodárstva, resp. MH Manažment, a. s., so svojím podielom 20 mil. eur, ktorý vlastní v Slovak Lines. Nezanedbateľný je aj fakt, že výber nového prepravcu veľmi silne indikuje politické prepojenie Droba – Sulík, resp. „obchodnú“ aktivitu politickej strany SAS.
Všetky spomínané pochybnosti a otázky spojené s výberom Arriva Slovakia, a. s., ešte viac podčiarkuje fakt, že táto spoločnosť v súčasnosti vynakladá značné finančné prostriedky, aby pokryla nedostatok vodičov autobusov, čo je v rozpore so zásadami férovej hospodárskej súťaže. Ide o typický prejav nekalej súťaže.
Rozhodne možno pochybovať, že tieto výdavky boli súčasťou ponuky vo verejnom obstarávaní. Vzhľadom na túto skutočnosť vzniká otázka, či je platná zmluva podpísaná s novým prepravcom. Zároveň by bolo vhodné, aby uvedenú zmluvu medzi Bratislavským samosprávnym krajom a prepravcom Arriva Slovakia, a. s., na nasledujúce desaťročné obdobie preverili aj Úrad pre verejné obstarávanie SR, Protimonopolný úrad SR či Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR.
Na záver je potrebné veľmi silno prízvukovať, že slovenskí daňoví poplatníci by mali požadovať od kompetentných zástupcov Bratislavského samosprávneho kraja, ako aj Ministerstva hospodárstva SR, aby im preukázali úžitok z tejto na prvý pohľad netransparentnej transakcie.
Budujte s nami!
Podporte Iskru dobrovoľnou systematickou alebo jednorazovou finančnou
pomocou. Na výške Vašej pomoci nezáleží. Podporte nás TU
Tak ako padá celý systém prepojení podnikania a verejných služieb počas ekonomickej krízy vyvolanej alebo len prehĺbenej pandémiou, tak padajú aj mnohí špekulanti na podnikateľskom poli založení a ťažiaci z vraj nutnosti „šetriť“ náklady. Krach Bohemia Energy a ďalších špekulantských firiem na trhu s predajom el.energie je iba vrcholom už viditeľného ľadovca. Teraz na Slovensku prichádzajú na rad „verejné služby“ z lacno vysúťažených kontraktov, kde jednoducho noví špekulační poskytovatelia služieb pozabudli, že keď sa otriasa v základoch trhový systém miezd, cien napríklad nafty, prenájmov, tak „vyskočia ceny“ do závratných výšok. Špekulovať na to, „že to zaplatí“ zákazník a v tomto prípade VÚC, je mimoriadne nebezpečné…aby nakoniec prepravu po okolí Bratislavy nezabezpečovala v zime Slovenská Armáda….suplujúca trh.
Musím pochváliť autora za článok, len tak ďalej, ĎAKUEM. A páči sa mi aj tento komentár. Súhlasím.
Asi je zrejmé, že došlo k totálnemu zlyhaniu VUC a explicitne Drobu. Viete si predstaviť, čo by to bol za mediálny cirkus, keby sa toto stalo Ficovmu županovi ? A tí, čo si pamätajú – viete si predstaviť ten kvikot na Slobodnej Európe a Hlase Ameriky, keby sa toto stalo pred rokom 1989 ?