30. máj 2023
Ľavicovo-vlastenecký denník
Všetku moc ľudu!
No Result
Zobraziť všetko
  • Domáce
  • Svet
  • Ekonomika
  • Šport
  • Komentáre
  • Prevzaté
  • Socializmus vs Kapitalizmus
  • Príroda
    • Články o prírode
    • Obrázky z lesov, polí a lúk
  • Audio/Video
  • Kultúra
  • BUDUJTE S NAMI!
Slovenská iskra
Úvod Komentáre

Súčasná vojna na Ukrajine je vojnou imperialistickou, nespravodlivou a lúpežnou

Peter Dinuš napísal/a Peter Dinuš
19. mája 2023
v Komentáre, Pripnuté
22
Ukrajinský vojak sa lúči so svojou manželkou, ktorá nastupuje do vlaku na železničnej stanici v Kramatorsku v Doneckej oblasti na Ukrajine v utorok 21. marca 2023 (Foto: SITA/AP Photo/Libkos)

Ukrajinský vojak sa lúči so svojou manželkou, ktorá nastupuje do vlaku na železničnej stanici v Kramatorsku v Doneckej oblasti na Ukrajine v utorok 21. marca 2023 (Foto: SITA/AP Photo/Libkos)

0
zdielaní
Zdielať na FacebookZdielať na Twitter

Ruská, ukrajinská i západná verejnosť je už vyše roka vystavená propagande vládnucej kapitalistickej triedy (buržoázie) o vojne na Ukrajine. Ruská buržoázia sa snaží vzbudiť presvedčenie, že neusiluje o porážku nepriateľa preto, aby ulúpila a zabrala cudzie územie, ale aby „oslobodila“ Ukrajinu od fašizmu a národnostného útlaku. Imperialistické vlády západných krajín sa snažia navrávať, že v súperení s Ruskom neusilujú o rozdelenie a olúpenie Ukrajiny, ale o jej „obranu“ pred agresiou. Buržoázia obidvoch strán tak činí preto, aby obalamutila námezdne pracujúcu väčšinu spoločnosti.

Súčasná vojna na Ukrajine je vojnou imperialistickou, nespravodlivou a lúpežnou. Je dôsledkom: a) zničenia socializmu a Sovietskeho zväzu, b) reštaurácie kapitalizmu v jeho krajinách. Jej príčiny sú v samotných základoch imperializmu (rozdelenie Ukrajiny a sfér vplyvu). Výsledkom sú hrôzy „antifašistického“ i „fašistického“ barbarstva – nesmierne ľudské tragédie, desaťtisíce mŕtvych a ranených, zúbožené rodiny, rozbité mestá a dediny.

Podobné články

(Foto: hnutie Socialisti.sk)

Socialisti.sk: Odstrihnime GLOBSEC od štátnych financií

30. mája 2023

Komunistická strana Slovenska pôjde do volieb samostatne

28. mája 2023

Platia Leninove slová, že dvaja alebo traja svetovládni, po zuby ozbrojení lupiči sa navzájom delia o „korisť“ a do svojej vojny za rozdelenie svojej koristi strhujú celý svet. Spojené štáty americké a Európska únia nepodporujú svojimi dodávkami zbraní na Ukrajine demokraciu a slobodu, Rusko nebojuje na Ukrajine proti fašizmu. Na Ukrajine (rovnako ako v Rusku) žiadna všeobecná sloboda a demokracia neexistuje, je tam len neľútostná triedna diktatúra buržoázie. Sedí tu pevne na tróne, a preto nemá dôvod nastoľovať otvorenú teroristickú diktatúru – fašizmus, pretože nie je ohrozené jej triedne vlastníctvo a moc. Údajná existencia fašistického režimu na Ukrajine je len vítanou zámienkou pre ruskú monopolistickú buržoáziu viesť vojnu.

Je vari ruská finančná oligarchia antifašistická? Ak by bolo ohrozené jej vlastníctvo a moc, neváhala by ani na chvíľu usilovať o nastolenie vlastnej otvorenej teroristickej diktatúry. Pre svoje ciele zneužíva sovietsku minulosť trieda, ktorej základnou ideológiou je antikomunizmus a antisovietizmus, t. j. ideológia fašizmu. Nespája vari antikomunizmus buržoáziu všetkých národov s fašizmom? Samozrejme, že spája, pretože fašizmus v podmienkach monopolistického kapitalizmu nastoľuje buržoázia, aby tak mohla zachrániť svoje triedne panstvo. V záujme ruskej buržoázie je podporovať na Ukrajine fašistické prejavy, aby mohla obhajovať a legitimizovať svoju vojnu.

Ruský imperializmus je spoločníkom imperializmu amerického a západného od čias reštaurácie kapitalizmu v Rusku gorbačovsko-jeľcinovskou klikou. Pomáhal mu v jeho krvavých agresiách i jeho „vojne proti teroru“. A dnes má byť jeho nepriateľom? Vláda finančnej oligarchie Spojených štátov amerických podáva jednu ruku k spolupráci a druhou rukou svojho spojenca oslabuje. A to stretlo aj Rusko, ktoré si neprialo rozširovanie NATO k jeho hraniciam. A tak si delí Ukrajinu a zároveň čelí úsiliu svojho spoločníka o vlastné oslabenie.

Budujte s nami!
Podporte Iskru dobrovoľnou systematickou alebo jednorazovou finančnou pomocou. Na výške Vašej pomoci nezáleží. Podporte nás TU

Značky: AntikapitalizmusImperializmusRuskoUkrajinaZápad
Predchádzajúci článok

Slováci podľahli Kazachom po nájazdoch, sen o štvrťfinále dostal vážnu trhlinu

Ďalší článok

V okupovanom Mariupoli nastali viaceré výbuchy

Ďalší článok

V okupovanom Mariupoli nastali viaceré výbuchy

Komentáre 22

  1. Ivan says:
    pred 1 týždeň

    Pán Dinuš, o konflikte na Ukrajine zrejme nič neviete, tak si vaše názory nechajte pre kamarátov pri posedení na pive.

    Odpovedať
    • kritik says:
      pred 1 týždeň

      plný súhlas, Ivan.

      Odpovedať
  2. Vladimír Manda says:
    pred 1 týždeň

    Úprimne povedané, od Petra by som takýto abstraktný a z faktického hľadiska aj nesprávny názor nečakal. Názor, že na Ukrajine zúri boj medzi dvomi kapitalistickými mocnosťami je všeobecne nesporne správny, ale že by sa „po zuby ozbrojení lupiči“ navzájom delili o korisť celkom evidentne zatemňuje podstatu konfliktu. „Ruský imperializmus“ nie je spoločníkom amerického imperializmu, pretože americký imperializmus je celosvetovým imperializmom, ovládajúcim veľkú časť sveta, ktorí sa snaží si všetkých podriadiť a „ruský imperializmus“ sa americkému imperializmu vzoprel.
    Rečnícka otázka, či je ruská finančná oligarchia antifašistická sa priamo témy ani netýka. Dinuš by sa mal pýtať, či je Ruská federácia antifašistická a ako na to ukazuje jej politika, tak Ruská federácia je antifašistická a to bez ohľadu na názory jej finančnej oligarchie. Podľa Dinuša to bola asi ruská finančná oligarchia, ktorá už niekoľko rokov predkladá v OSN rezolúciu žiadajúci odsúdenie novodobého šírenia nacizmu, rezolúciu, ktorú trvale odmieta podporiť nie len USA a Ukrajina, ale aj celá EÚ. Rovnako to bol asi výsledok ruskej finančnej oligarchie, ktorá chcela riešiť vojenský konflikt na Ukrajine v roku 2014 minskými mierovými dohodami a nakoniec to boli opäť títo oligarchovia spojení s americkými či svetovými, ktorí koncom roku 2021 prišli s návrhom zastaviť rozširovanie NATO. Odpoveďou im bola typická imperialistická odpoveď USA, odmietnutie rokovať o danej požiadavke.
    Nerozumiem tomu, ako môže Dinuš prehliadať fakt, že rozširovanie NATO k Ruským hraniciam vytváralo pre Ruskú federáciu reálnu bezpečnostnú hrozbu, ktorá sa po prevrate v Kyjeve stala akútnou, pretože napriek tomu, že Ukrajina nebola členom NATO, reálne sa jej armáda stával organickou súčasťou NATO. Rusko predsa od počiatku vyjadrovalo diplomaticky svoj nesúhlas s rozširovaním NATO, ale svetovládna imperialistická politika USA sa ako zvyčajne držala mocenského presadzovania svojich záujmov a výsledkom je dnešný vojenský konflikt.
    Je pravda, že „Súčasná vojna na Ukrajine je vojnou imperialistickou, nespravodlivou a lúpežnou.“ a že jej príčiny ležia v samotnom kapitalistickom systéme, ktorý nastúpil po páde socializmu. Ale tento všeobecný stav nijako neobjasňuje špecifickú podstatu súčasnej vojny a všeobecné Leninove poučky nám tu nič neobjasnia. Človek by očakával, že Dinuš na základe vecných argumentov jasne ukáže, kto v tejto vojne obhajuje svoje imperialistické záujmy, kto stojí na strane spravodlivosti a pre koho je táto vojna lúpežnou. Žiaľ nič z toho autor neobjasňuje.

    Odpovedať
    • LL says:
      pred 1 týždeň

      Peter proste zjednodušuje hodne zložitú problematiku na zopár marxistických poučiek. Ktoré nie sú že vyslovene nesprávne, len sú príliš všeobecné a „hrubé“. Je to ako snažiť sa opravovať hodinky 5-kilovým kladivom. Toto nie je mienené ako nejaká osobná kritika voči Petrovi, vyplýva to totiž priamo z jeho presvedčenia „ortodoxného marxistu“, keďže podobné zjednodušovanie je pre klasický marxizmus typické. Marx (aj Lenin a spol.) mohli celkom dobre vystihnúť situáciu 19. a začiatku 20. storočia, ale prešlo 100 rokov a svet sa zmenil. Veľmi zmenil. Niečo z ich myšlienok možno je ešte použiteľné, mnohé ale už nie. A niečo bolo chybné od počiatku. Nakoniec, celá história socializmu sovietskeho zväzu a najmä jeho pád to myslím dostatočne dokazujú.
      Všetko treba skúmať a konfrontovať s realitou. To dobré si ponechať, ostatného sa zbaviť.

      Odpovedať
      • Vladimír Manda says:
        pred 1 týždeň

        LL, pojem ortodoxny neznamená opakovať názory klasikov, ale držať sa ich metódy skúmania a v tomto zmysle má Peter v uvedenom článku ďaleko od ortodoxnosti.

        Odpovedať
        • LL says:
          pred 1 týždeň

          To je možné, nie som marxista. Ale stretol som sa s tým často, u tých, ktorí sa k marxizmu hlásia, že totiž k tomu pristupujú ako k „Slovu Božiemu“, svojho druhu to pre nich predstavuje náboženskú dogmu (možno aj preto tak nenávidia iné náboženstvá). Či sú takíto ľudia „ortodoxní“, netuším. Používam tento výraz v bežne prijímanom zmysle, myslím si, že každý chápe, čo je pod tým myslené.

          Odpovedať
          • Vladimír Manda says:
            pred 1 týždeň

            „LL“, ak niekto opakuje „Slovo božie“ ako dogmu, t.j. bezducho, tak opakuje len slová, ale nie ducha „Slova božieho“, teda povedané moderne, nedrží sa metódy, ktorou sa k daným myšlienkam dospelo pri hodnotení konkrétnej situácie. Držať sa bežne prijímaného názoru, jednak neznamená, že každý má takýto názor a okrem toho, „bežne prijímaný názor“ nie je vždy pravdivý, najmä v dnešných pomerov, keď bežne prijímaný názor občanov formuje mainstream.

  3. tatko says:
    pred 1 týždeň

    „V záujme ruskej buržoázie je podporovať na Ukrajine fašistické prejavy, aby mohla obhajovať a legitimizovať svoju vojnu.“ – je dosť nešťastná formulácia .
    Inak by som aj súhlasil ..
    Túto vojnu by však podľa mňa Rusko viedlo úplne rovnako, aj keby bolo skrz na skrz socialistické.
    Ostatne , spomeňme na Afganistan ..

    Odpovedať
    • LL says:
      pred 1 týždeň

      “ by viedlo úplne rovnako, aj keby bolo skrz na skrz socialistické.“ – to asi áno. Pretože princípy geopolitiky sú rovnaké a nemenia sa v závislosti od vnútorného usporiadania zúčastnených štátov.

      Odpovedať
    • Katarína Kuliková says:
      pred 1 týždeň

      bez urážky tatko, ale mali by ste si naštudovať niečo o vojne v Afganistane. Rusi tam boli na pozvanie vtedajšej vlády

      Odpovedať
      • tatko says:
        pred 1 týždeň

        .. z geopolitického pohľadu, ako správne doplnil LL vyššie, je to podružné.
        Nevieme, ako by na pozvanie reagovali, ak by Afganistan ležal južne od Mexického zálivu..

        Odpovedať
        • Katarína Kuliková says:
          pred 1 týždeň

          samozrejme, ale to neznamená, že Rusi sú agresormi a vyslali by vojakov na cudzie územie bez pozvania tamojšej vlády

          Odpovedať
          • tatko says:
            pred 1 týždeň

            ..to som tu netvrdil.
            Aj keď..
            Do Gruzínska, či Moldavska ich, myslím, vlády nepozývali. Ak teda spomeniem len príklady zo „súčasnosti“.
            Za agresorov Rusov ani Rusko napriek tomu nepovažujem ..

  4. aamater says:
    pred 1 týždeň

    Tak veru a začal ju prehnitý západ ako vždy!!! začalo to Majdanom keď USA a EU dosadili ku moci Banderovské fašistické svine!!! Neviem do dnešného dňa pochopiť ako je možné že Izrael podporuje Banderovských fašistov? To sa Žid nepoučil? Viete čo sa vraví, kto sa nepoučil s vlastnej histórie tak ten si ju musí zopakovať!!!

    Odpovedať
    • tatko says:
      pred 1 týždeň

      ..no to je predsa preto, lebo na Ukrajine nie sú žiadne banderovské fašistické svine, Izraelu vládnu tí istí Židia, ktorí boli splynovaní v Osvienčimi, Spojeným štátom Jo , na Slovensku Aniporiadneneviemjakosavolá a keď si každý zodpovedne premyslí, koho bude nabudúce voliť, tak už to bude dobré!
      😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀

      Odpovedať
  5. grázel says:
    pred 1 týždeň

    Každý takýto článok dnes možno považovať za provokáciu. A je mi ľúto, že teoretik, ktorý síce vyvodzuje určité správne názory ( že je to vojna dvoch kapitalistických štátov a imperiálna vojna dvoch či dokonca troch mocností ako Rusko, USA, EÚ teda NATO), na tento aspekt neprihliada.
    Si predstavte, že by v roku 1943 vyšlo v nejakom plátku počas Slovenského štátu, že tí partizáni sú vlastenci a že vojna je nespravodlivá: veď by si po nich Ge-sta-po či ÚŠB hneď prišlo.
    Dnes nie je dobré zadávať dôvody na žalovanie zo strany štátu a vyvolať pohon na tých, čo sa zverejnia s iným názorom ako oficiálnym, najmä čo do príčin konfliktu a jeho priebehu.
    Je to provokácia ako hrom a v Českej republike už je súdená a prepustená pani učiteľka, čo mala iný názor na ukrajinský konflikt ako je ten politicky oficiálny a detičky si ju nakrútili na mobil a zverejnili. Koľko dostala? Šesť rokov? Nehral by som sa tu na hrdinu.
    Načo sa odhaľovať, on to autor asi nedomyslel.

    Odpovedať
    • LL says:
      pred 1 týždeň

      Tak ale autor nevyzdvihuje súčasné Rusko ako štát, a už vôbec nie putinský režim. Naopak, oboje vyslovene kritizuje, čo vidno aj na niektorých dosť podráždených komentároch rusofilov pod článkom.
      Na druhej strane, je pravda, že režim naberá na agresivite a veľa mu netreba. Pri „pandémii“ si úspešne odskúšali odozvu obyvateľstva, teraz vedia, že si môžu dovoliť zájsť veľmi, veľmi ďaleko…

      Odpovedať
  6. Peter says:
    pred 1 týždeň

    Musím trikrát súhlasiť:
    Poprvé, ako nadpis to zrozumieteľne tlmočí: „Súčasná vojna na Ukrajine je vojnou imperialistickou, nespravodlivou a lúpežnou“. A stačí, Peter Dinuš to ďalej nemal rozvádzať, od človeka vedy to stačí, každý máme svoj názor.
    Podruhé, súhlasím s V.Mandom: „Úprimne povedané, od Petra by som takýto abstraktný a z faktického hľadiska aj nesprávny názor nečakal.“ Áno, je to tak, iba nadpis je správny, to ostatné už nie.
    Potretie, súhlasím s grázlom, že Peter Dinuš asi nedomyslel, čo obsahom článku môže spôsobiť. Preto sa nevyjadrím.
    Stačí vedieť, že táto vojna je vojnou imperialistickou. Už sú v nej namočené mocnosti ako USA, štáty NATO, i Rusko. Že je nespravodlivá: mocnosti mali od roku 2014 more času diplomatickopu cestou vyriešiť problém. Že je lúpežná: okrádajú najmä nás obyvateľov Európy očividne a nenásytne. Po kovid-pandémii sme si zaslúžili iný rozmach.

    Odpovedať
  7. slavomíra kotrádyová says:
    pred 1 týždeň

    Buržoázia, bŕŕŕ, americká, ukrajinská, ruská, slovenská…bŕŕŕ. 🤢🖤
    Isté však je, že bola Ukrajina vyzbrojovaná, vojenská technika sa presúvala cez naše územie počas celej pandémie. Prečo?
    Prečo boli na Ukrajine prenasledovaní ruskí občania? Dodnes počujem ten výrok, ktorý znel v Odese: „Rusi, usmažte sa!“ Zaživa tam zhorela tehotná žena!!! 🤢A čo Donbas? Konflikt si od apríla 2014 vyžiadal viac ako 10-tisíc mŕtvych.
    Deti sa učili v školách, ktorých steny boli prederavené guľkami, okná obložené vrecami s pieskom, v pivniciach zriadené kryty, školské dvory pokrývali črepiny. Stres!😢
    Prečo sa na Ukrajine búrajú pamätníky padlých v boji proti fašizmu? Prečo sa oprášili fašistické symboly?

    Odpovedať
  8. Katarína Kuliková says:
    pred 1 týždeň

    Sme ľudia a ako takí robíme chyby. Mnohí urobili oveľa väčšie prešľapy a ešte ich preto nezatracujeme. Takže nech hodí kameň len ten, ktorý je bez viny!
    Máte pravdu, vojna na Ukrajine nie je imperialistická, ale je obranná. Ja Putina nemusím, ale on len bráni Rusko. K čomu by mu bola Ukrajina s nenažratými Ukrajincami?!
    Väčšina Rusov, a tým teraz nemyslím etnických Rusov, ale 150 národov a národností, majú v DNA zakódovaný antifašizmus, čo je pre západné národy nepochopiteľné. Oni už nikdy nedopustia aby vojna prebiehala na ich území a preto Putin konal tak, ako konal.
    Všetci riešite cudzie problémy,, do ktorých vás nič nie je, a vyriešiť ich ani nemôžete. Tie naše problémy a nie je ich málo nechávate aby riešili v Bruseli. Bolo by dobré, keby ste sa už prebrali a začali hasiť doma, lebo u nás už poriadne horí

    Odpovedať
    • tatko says:
      pred 1 týždeň

      ..iste nikomu nemôže byť na škodu sledovať trochu dianie aj ďalej, než vonku na ulici, v okresnom, či hlavnom meste.
      A možno by ste boli prekvapená, ako veľmi môže to, čo “ všetci riešime “ ovplyvniť práve aj tie Vaše/naše problémy.
      Dovolím si tvrdiť, že dokonca špeciálne vo Vašom prípade oveľa viac, než to, čo dokážeme ovplyvniť tu u nás..

      Odpovedať
      • Katarína Kuliková says:
        pred 1 týždeň

        nechápem, ja nemám žiaden problém

        Odpovedať

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Sledujte nás

  • 2.4k fanúšikovs
  • 1.4k Subscribers

Kategórie

  • Články o prírode
  • Domáce
  • Ekonomika
  • Komentáre
  • Kultúra
  • Nezaradené
  • Prevzaté
  • Pripnuté
  • Príroda
  • Socializmus vs Kapitalizmus
  • Šport
  • Svet
  • Vlastenectvo a minulosť
  • Vlastenectvo a prítomnosť
  • Vlastenectvo a revolučná poézia
  • Voľný čas

Najčítanejšie za 30 dní

  • Prezidentka SR Zuzana Čaputová počas pietnej spomienky pri príležitosti Dňa pamiatky obetí komunistického režimu pri pamätníku na bratislavskom Jakubovom námestí. Bratislava, 24. jún 2021 (Foto: SITA/Branislav Bibel)

    Miro Heredoš: Pani Čaputová, za „The Goldman enviromental prize“ ste dostali 175 000 dolárov. Kto Vám vybavil v USA takúto cenu a ohodnotenie?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Miro Heredoš: Vedela Čaputová dopredu, že vďaka Sorošovi vyhrá voľby?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Správa, ktorá má potenciál otriasť Slovenskom! Už je jasnejšie, prečo Káčer nedávno vykrikoval, že ministerský plat nepotrebuje

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Štefánik Najväčším Slovákom? Predchodca dnešných služobníkov Západu popieral národnú svojbytnosť Slovákov

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Ak KSS nenájde cestu vnútorného prerodu, skôr či neskôr zanikne úplne

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

Sledujte nás na

Najnovšie články

  • Predseda NR SR a hnutia Sme rodina si vie predstaviť vyslovenie dôvery úradníckej vláde Ľudovíta Ódora
  • Členovia Slovenskej rektorskej konferencie a Maďarskej rektorskej konferencie sa počas rokovaní dohodli na intenzívnejšej spolupráci a posilnení väzieb
  • Európska únia si musí zachovať silnú eurofondovú politiku, podľa ministra Balíka je to v záujme Slovenska

Kategórie

  • Články o prírode
  • Domáce
  • Ekonomika
  • Komentáre
  • Kultúra
  • Nezaradené
  • Prevzaté
  • Pripnuté
  • Príroda
  • Socializmus vs Kapitalizmus
  • Šport
  • Svet
  • Vlastenectvo a minulosť
  • Vlastenectvo a prítomnosť
  • Vlastenectvo a revolučná poézia
  • Voľný čas
  • Autorské práva
  • Vyhlásenie
  • Zásady ochrany osobných údajov
  • Kontakt

© 2020 ISKRA

No Result
Zobraziť všetko
  • Domáce
  • Svet
  • Ekonomika
  • Šport
  • Komentáre
  • Prevzaté
  • Socializmus vs Kapitalizmus
  • Príroda
    • Články o prírode
    • Obrázky z lesov, polí a lúk
  • Audio/Video
  • Kultúra
  • BUDUJTE S NAMI!

© 2020 ISKRA

Prihláste sa naspäť do svojho účtu

Zabudli ste heslo?

Vyplňte formulár a zaregistrujte sa

Všetky polia sú povinné. Prihlásiť sa

Restovanie hesla

Prosím vložte vaše použ. meno alebo emailovú adresu pre resetovanie hesla

Prihlásiť sa

Používame cookies, aby sme vám poskytli čo najlepší zážitok z našej webovej stránky.
Ďalšie informácie o tom, ktoré súbory cookie používame, alebo ich môžete vypnúť, nájdete v nastaveniach.

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

3rd Party Cookies

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.

Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!